De logistiek in onze havens staat voor nieuwe uitdagingen. Voorheen was de aan- en afvoer van goederen goed op elkaar afgestemd, ook in de autosector. Maar tegenwoordig loopt dat vaker mank. Momenteel puilen de terminals zelfs uit van de nieuwe wagens die daar zeker nog een tijd zullen blijven staan vooraleer ze naar de dealers en de klanten gaan.
De havens van Antwerpen en Zeebrugge zagen de doorlooptijd van de autologistiek de laatste jaren inderdaad flink toenemen. Net als het volume aan ingevoerde wagens trouwens. Vooral de toevloed uit China werd aanzienlijk groter, met vorig jaar een stijging van bijna 60 procent. Die voertuigen zijn vooral afkomstig van merken als BYD, SAIC en Chery, die hier recent op de markt kwamen en hun verdere doorbraak voorbereiden. Anders dan de ‘klassieke merken’ brengen zij de voertuigen niet altijd meteen naar de dealers, maar laten ze deze vaak zeer lang op de parkeerterreinen in de havens staan die ze zodoende als een depot gebruiken.
Agressiever business model
De Chinese merken hebben inderdaad een andere distributiestrategie die kadert binnen een agressiever business model. Veelal wachten ze niet op een bestelling van de klant om een auto te bouwen en naar Europa te verschepen, maar pushen ze de voertuigen op de markt en leveren ze meteen uit stock. Vaak gaat om bijna full option uitgeruste modellen, waarbij je nog enkel kan kiezen tussen enkele uitvoeringen en koetswerkkleuren.
Advertentie – lees hieronder verder
Die aanpak werkt prima zolang het aanbod ongeveer overeenstemt met de vraag. Maar momenteel is de vraag naar nieuwe auto’s weer wat teruggevallen, zodat er veel minder auto’s worden verkocht dan gepland. Het resultaat zijn de overstocks in de havens van Zeebrugge en Antwerpen. De wagens blijven daar soms al tot anderhalf jaar staan tot ze worden verkocht aan distributeurs of eindgebruikers.
Alternatieve parkeerruimte
Dat levert ook problemen op voor andere automerken wiens distributieketen daardoor eveneens verstoord wordt. Bij gebrek aan plaats in de haventerminals zoeken zij dan weer alternatieve parkeerruimte in het binnenland. Zo worden al geruime tijd wagens gestockeerd op de voormalige Makro-sites in Antwerpen en Machelen en de onderbezette park-and-ride parkings in Antwerpen en elders.
Tegelijk is er de voorbije jaren ook een probleem in de logistieke sector zelf ontstaan. Ten gevolge van de coronacrisis en de daarmee gepaard gaande lagere economische activiteit werd de vloot vrachtwagens en hun chauffeurs afgebouwd en is nog steeds niet weer op het oude niveau gebracht. Dat zorgt ervoor dat er vaak onvoldoende capaciteit is om alle wagens die in de haventerminals staan daar ook snel weg te krijgen.
Wellicht zal dit probleem van overstocks aan nieuwe auto’s in onze havens nog geruime tijd aanslepen. Voor de consument kan dit langere wachttijden opleveren in sommige gevallen. Maar anderzijds is de voorraad aan nieuwe wagens in ons land daardoor ook voldoende groot om snel te reageren als de markt weer aantrekt en er snel geleverd moet worden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be