Elektrisch

45.000 liter water nodig om elektrische auto te blussen

Een elektrische auto blussen blijft een gigantische uitdaging voor de brandweer. Zo moesten in de Verenigde Staten maar liefst drie brandweerkorpsen uitrukken om een brandende Tesla te doven. Deze operatie duurde meer dan 2 uur en vereiste ruim 45.000 liter water.

Alain De Jong Alain De Jong | Gepubliceerd op 28/11/2022 | Leestijd: 2 min

Laat het duidelijk zijn: een elektrische auto houdt geen groter risico op brandgevaar in dan een klassieke wagen met een verbrandingsmotor. Dat bewijzen de statistieken van de overheden en de verzekeringsmaatschappijen. Maar als een EV in de fik gaat, is hij zeer moeilijk te blussen. Dat heeft de maken met de chemische reacties die in de batterijen ontstaan door de verhitting. Zo kan een kleine kortsluiting in het elektrische systeem van de elektrische aandrijving ervoor zorgen dat er een vrijwel onblusbare brand ontstaat die in vele gevallen het voertuig compleet zal vernielen.

Drie brandweerkorpsen nodig

Dat mocht de brandweer van Clearfield County, in de Amerikaanse staat Pennsylvania, ondervinden. De Morris Township Volunteer Fire Company deelde zijn wedervaren op Facebook. Zij werden geconfronteerd met een smeulende Tesla waarvan de batterij langs onder was doorboord. Wellicht was dat te wijten aan een voorwerp dat op de weg lag en niet door de bestuurder was opgemerkt.

Advertentie – lees hieronder verder

Tesla vuur ev

Aanvankelijk rukte de brandweer uit met één bluswagen, maar dat bleek al snel niet voldoende om de brandende Tesla te blussen. Uiteindelijk kwamen er drie brandweerkorpsen ter plaatse, die meerdere uren en maar liefst 45.000 liter water nodig hadden om de accubrand te doven. Ter vergelijking voor een klassieke autobrand met een brandstoftank is er amper 1.900 liter nodig en is de klus vaak op een kwartiertje geklaard. De inzittenden konden tijdig de Tesla verlaten en bleven ongedeerd volgens het bericht van de brandweer.

Enkele dagen in waterbak

Bij ons wordt de smeulende elektrische auto vaak één of meerdere dagen in een waterbak geplaatst om er zeker van te zijn dat hij volledig gedoofd is. Vandaar dat het moeilijke blussen van een accu van een EV ook argwaan oproept bij parkinguitbaters of beheerders van flatgebouwen, die vrezen dat een mogelijke brand die niet snel geblust raakt, kan overslaan op de rest van het gebouw, met alle gevolgen van dien.

Beelden: Facebook Morris Township Volunteer Fire Company

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 30.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie