45.000 liter water nodig om elektrische auto te blussen

Een elektrische auto blussen blijft een gigantische uitdaging voor de brandweer. Zo moesten in de Verenigde Staten maar liefst drie brandweerkorpsen uitrukken om een brandende Tesla te doven. Deze operatie duurde meer dan 2 uur en vereiste ruim 45.000 liter water.

Gepubliceerd op 28 november 2022
Leestijd : 2 min

Deel

45.000 liter water nodig om elektrische auto te blussen

Laat het duidelijk zijn: een elektrische auto houdt geen groter risico op brandgevaar in dan een klassieke wagen met een verbrandingsmotor. Dat bewijzen de statistieken van de overheden en de verzekeringsmaatschappijen. Maar als een EV in de fik gaat, is hij zeer moeilijk te blussen. Dat heeft de maken met de chemische reacties die in de batterijen ontstaan door de verhitting. Zo kan een kleine kortsluiting in het elektrische systeem van de elektrische aandrijving ervoor zorgen dat er een vrijwel onblusbare brand ontstaat die in vele gevallen het voertuig compleet zal vernielen.

Drie brandweerkorpsen nodig

Dat mocht de brandweer van Clearfield County, in de Amerikaanse staat Pennsylvania, ondervinden. De Morris Township Volunteer Fire Company deelde zijn wedervaren op Facebook. Zij werden geconfronteerd met een smeulende Tesla waarvan de batterij langs onder was doorboord. Wellicht was dat te wijten aan een voorwerp dat op de weg lag en niet door de bestuurder was opgemerkt.

315055702_2976646495813227_284455937964801766_n

Aanvankelijk rukte de brandweer uit met één bluswagen, maar dat bleek al snel niet voldoende om de brandende Tesla te blussen. Uiteindelijk kwamen er drie brandweerkorpsen ter plaatse, die meerdere uren en maar liefst 45.000 liter water nodig hadden om de accubrand te doven. Ter vergelijking voor een klassieke autobrand met een brandstoftank is er amper 1.900 liter nodig en is de klus vaak op een kwartiertje geklaard. De inzittenden konden tijdig de Tesla verlaten en bleven ongedeerd volgens het bericht van de brandweer.

Advertentie – lees hieronder verder

Enkele dagen in waterbak

Bij ons wordt de smeulende elektrische auto vaak één of meerdere dagen in een waterbak geplaatst om er zeker van te zijn dat hij volledig gedoofd is. Vandaar dat het moeilijke blussen van een accu van een EV ook argwaan oproept bij parkinguitbaters of beheerders van flatgebouwen, die vrezen dat een mogelijke brand die niet snel geblust raakt, kan overslaan op de rest van het gebouw, met alle gevolgen van dien.

Beelden: Facebook Morris Township Volunteer Fire Company

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Tesla voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Elektrisch
Lithiumvrije batterijen goed op weg om de rijbereikrace te winnen

Lithium is niet de enige batterij die in elektrische auto’s wordt gebruikt. Alternatieve chemieën, zoals natrium, bieden interessante mogelijkheden en kunnen lithium zelfs volledig vervangen. De Chinese gigant CATL heeft zojuist de tweede generatie natriumbatterijen aangekondigd, met verbeteringen in kosten, koudebestendigheid en actieradius. Ontdek de details.

Tot 09:00 2 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.