Elektrisch

5 feiten over de Volkswagen ID.5 GTX

Volkswagen breidt zijn gamma elektrische wagens in ijltempo uit. Een blikvanger wordt de elegante en sportieve ID.5 GTX die in september officieel wordt voorgesteld en in 2022 op de markt komt. We onthullen alvast zijn troeven.

Alain De Jong Alain De Jong | Gepubliceerd op 10 aug. 2021 | Leestijd: 3 min

1. Gekende basis in elegante verpakking

Volkswagen ID5 GTX

De ID.5 GTX maakt gebruik van een gekende basis, het MEB-platform van de VW Groep waarop ook al de ID.3 en ID.4 rusten. De ID.5 is inderdaad nauw verwant met de ID.4 SUV, maar neemt de stijl van een SUV-coupé aan met zijn aflopende daklijn die hem meteen een eleganter en verleidelijker voorkomen bezorgt.

Advertentie – lees hieronder verder

2. Interieurruimte blijft intact  

ID4 GTX interior

Met de coupélijn bestaat de vrees dat er flink aan interieurruimte ingeboet moet worden, maar dat valt best mee. De koetswerkafmetingen zijn vrijwel identiek aan de riante ID.4, enkel de achterpartij duikt wat weg.

Maar nog steeds biedt de koffer een laadvolume van 543 liter onder het bagagescherm, terwijl VW benadrukt dat volwassenen eveneens voldoende hoofdruimte hebben op de achterbank.

3. Topversie met vierwielaandrijving

Volkswagen ID5 GTX drive

De ‘X’ in de typebenaming verwijst naar de vierwielaandrijving waar deze topversie recht op heeft. Naast de 204 pk sterke elektromotor op de achteras van de ‘gewone’ ID.5, krijgt de GTX er nog een tweede exemplaar bij op de vooras, waarmee het totale vermogen oploopt tot 299 pk.

Deze vermogensboost bezorgt de ID.5 GTX ook vinnigere sprintcapaciteiten met de 0 tot 100 km/u in 6,2 seconden.

4. Sportieve aankleding

VW ID5 GTX

De GTX-variant van de ID.5 krijgt een unieke uitdossing met sportieve accenten die zijn status als snelle topversie moet onderstrepen.

Daartoe behoren een specifieke achterbumper en led-dagrijlichten, een zwart dak en in koetswerkkleur gelakte drempels, en GTX-sportstoelen.  

5. Groter rijbereik en trekvermogen

ID5 GTX

Het achteraan afhellende koetswerk van de ID.5 is gestroomlijnder dan dat van de ID.4, en dat levert een iets gunstiger verbruik en dus een groter rijbereik op. In afwachting van de definitieve homologatie van dit model spreekt VW van een actieradius van 497 km voor de ID.5 GTX tegenover 486 km met de ID.4 GTX.

Daarnaast kan de ID.5 GTX dankzij zijn vierwielaandrijving 1.200 kg slepen, dat is 200 kg meer dan de gewone versie met achterwielaandrijving. Een trip met de caravan behoort dus tot de mogelijkheden.

 

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon