5 feiten over de Volkswagen ID.5 GTX

Volkswagen breidt zijn gamma elektrische wagens in ijltempo uit. Een blikvanger wordt de elegante en sportieve ID.5 GTX die in september officieel wordt voorgesteld en in 2022 op de markt komt. We onthullen alvast zijn troeven.

Gepubliceerd op 10 augustus 2021
Leestijd : 2 min

Deel

5 feiten over de Volkswagen ID.5 GTX

1. Gekende basis in elegante verpakking

ID5_gtx

De ID.5 GTX maakt gebruik van een gekende basis, het MEB-platform van de VW Groep waarop ook al de ID.3 en ID.4 rusten. De ID.5 is inderdaad nauw verwant met de ID.4 SUV, maar neemt de stijl van een SUV-coupé aan met zijn aflopende daklijn die hem meteen een eleganter en verleidelijker voorkomen bezorgt.

2. Interieurruimte blijft intact  

Volkswagen-ID4-GTX-2021-official-5

Advertentie – lees hieronder verder

Met de coupélijn bestaat de vrees dat er flink aan interieurruimte ingeboet moet worden, maar dat valt best mee. De koetswerkafmetingen zijn vrijwel identiek aan de riante ID.4, enkel de achterpartij duikt wat weg.

Maar nog steeds biedt de koffer een laadvolume van 543 liter onder het bagagescherm, terwijl VW benadrukt dat volwassenen eveneens voldoende hoofdruimte hebben op de achterbank.

3. Topversie met vierwielaandrijving

Vw_id.x51

De ‘X’ in de typebenaming verwijst naar de vierwielaandrijving waar deze topversie recht op heeft. Naast de 204 pk sterke elektromotor op de achteras van de ‘gewone’ ID.5, krijgt de GTX er nog een tweede exemplaar bij op de vooras, waarmee het totale vermogen oploopt tot 299 pk.

Deze vermogensboost bezorgt de ID.5 GTX ook vinnigere sprintcapaciteiten met de 0 tot 100 km/u in 6,2 seconden.

4. Sportieve aankleding

ID5_gtx2-1

De GTX-variant van de ID.5 krijgt een unieke uitdossing met sportieve accenten die zijn status als snelle topversie moet onderstrepen.

Daartoe behoren een specifieke achterbumper en led-dagrijlichten, een zwart dak en in koetswerkkleur gelakte drempels, en GTX-sportstoelen.  

5. Groter rijbereik en trekvermogen

VW-ID5-GTX-2021-official-

Het achteraan afhellende koetswerk van de ID.5 is gestroomlijnder dan dat van de ID.4, en dat levert een iets gunstiger verbruik en dus een groter rijbereik op. In afwachting van de definitieve homologatie van dit model spreekt VW van een actieradius van 497 km voor de ID.5 GTX tegenover 486 km met de ID.4 GTX.

Daarnaast kan de ID.5 GTX dankzij zijn vierwielaandrijving 1.200 kg slepen, dat is 200 kg meer dan de gewone versie met achterwielaandrijving. Een trip met de caravan behoort dus tot de mogelijkheden.

 

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Volkswagen voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Elektrisch
Lithiumvrije batterijen goed op weg om de rijbereikrace te winnen

Lithium is niet de enige batterij die in elektrische auto’s wordt gebruikt. Alternatieve chemieën, zoals natrium, bieden interessante mogelijkheden en kunnen lithium zelfs volledig vervangen. De Chinese gigant CATL heeft zojuist de tweede generatie natriumbatterijen aangekondigd, met verbeteringen in kosten, koudebestendigheid en actieradius. Ontdek de details.

Tot 09:00 2 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.