Mercedes-Benz lanceert een groot elektrisch offensief, want op het Autosalon van München in september 2021 worden maar liefst 5 nieuwe zuiver elektrische modellen onthuld. Het meest tot de verbeelding sprekende exemplaar is de EQS 53 4Matic+ die 761 pk produceert! Dit zijn 5 feiten die je absoluut moet weten over dit batterij-gevoede monster.
1. Krachtpatser
De Mercedes-AMG EQS 53 wordt aangedreven door twee elektromotoren, één per as, zodat er ook vierwielaandrijving beschikbaar is die “AMG 4MATIC+ Performance” wordt gedoopt. De Mercedes-AMG EQS 53 4Matic+ komt in verschillende versies: een basismodel met een vermogen van 658 pk en 950 Nm aan koppel, maar met het AMG Dynamic Plus Pack wordt het vermogen tot 761 pk en 1020 Nm opgevoerd.
Deze explosieve power herinnert aan de “P”-modellen van concurrent Tesla. Dit potentieel belooft duizelingwekkende prestaties: de basisversie spurt in 3,8 s van 0 tot 100 km/u, en uitgerust met het Pack lukt deze oefening zelfs in 3,4 s. De topsnelheid wordt begrensd bij respectievelijk 220 en 250 km/u. Het is meteen duidelijk dat topsnelheid niet de voornaamste prioriteit is om zo de batterij te sparen en de autonomie te handhaven.
Advertentie – lees hieronder verder
2. Tot 580 km rijbereik
Een grote sportwagen impliceert automatisch een grote batterij, want er is veel energie nodig om deze prestaties te leveren. Los daarvan verwacht de gefortuneerde klant ook een behoorlijk rijbereik. Mercedes spaarde kosten noch moeite en ontwikkelde een lithium-ion batterijpack met een capaciteit van 107,8 kWh. Dat moet volstaan voor een rijbereik van 526 tot 580 km gemeten volgens de WLTP-rijcyclus. Bij normale gebruiksomstandigheden mogen we ons in de praktijk aan een autonomie van 350 tot 400 km verwachten.
3. Opmerkelijke looks
Mercedes-AMG EQS 53 4Matic + maakt het verschil met een zeer specifieke look. Hij wordt voorzien van een voorspoiler in zwarte hoogglans met verchroomde inzetstukken, er zijn glanzend zwarte dorpellijsten met AMG-insigne, een diffusor achteraan, een grotere achterspoiler en specifieke lichtmetalen velgen van 21 of 22 duim die stijlvoller en vooral aerodynamischer ogen.
4. Hyperscreen in de kijker
Ook binnen is de afwerking bijzonder specifiek. De AMG-stoelen worden afgewerkt met imitatieleer en microvezel, maar echt leer blijft nog steeds optioneel mogelijk. Los daarvan gaat alle aandacht naar het hyperscreen-scherm dat standaard wordt voorzien. Het display is opgebouwd uit drie verschillende schermen waardoor het geheel 1,41 meter breed is.
Zoals de naam aangeeft, gaat het om veel meer dan een scherm. Dit is zonder meer het brein en zenuwstelsel van de wagen en de werking is gebaseerd op de principes van kunstmatige intelligentie. Kortom, het hyperscreen (of de ECU die het aanstuurt) treedt voortdurend in contact met de passagiers en kan bijvoorbeeld infotainment op maat en gepersonaliseerde gebruiksmodi aanbieden, zonder dat de inzittende op een button moet klikken of door een menu moet scrollen.
5. Rijplezier voorop
De Mercedes-AMG-ingenieurs willen vooral duidelijk maken dat een volledig elektrische aandrijflijn perfect past bij de filosofie van AMG op vlak van exclusiviteit en rijplezier. De constructeur heeft het over een “intens emotionele rijervaring”. We zullen bij onze eerste testrit kunnen oordelen of ze hun belofte ook waarmaken.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be