De komst van de vastestofbatterij belooft een kleine revolutie voor elektrische auto’s te veroorzaken. Deze technologie halveert de grootte en het gewicht van batterijpakketten en biedt tegelijk een veel hogere energiedichtheid. Concreet brengen deze nieuwe batterijen stroom over via een harde, niet-vloeibare geleider tussen de anode en de kathode.
De theorie is dat deze techniek veiliger is tegen brandgevaar, minder ruimte in beslag neemt en de laadsnelheid verhoogt, omdat vastestofbatterijen bestand zijn tegen veel hogere temperaturen en dus tegen hogere vermogens. Last but not least zouden deze vastestofbatterijen het mogelijk maken om variaties in de werking afhankelijk van de buitentemperatuur te vermijden en de koolstofvoetafdruk met 24 tot 39% te verminderen, volgens de ngo Transport & Environment (T&E). Voorwaarde is wel dat er strenge wetten zijn voor de gebruikte methodes om de metalen te winnen. Dat is logisch. Globaal zou het een win-winsituatie zijn.
Experimentele productiefase
In industriële onderzoekscentra is een wedloop bezig om te zien wie deze technologie als eerste kan produceren, al zijn er ook enkele beperkingen heeft. Zo moet de productieomgeving perfect gecontroleerd worden (properheid, temperatuur enzovoort), anders bestaat het risico dat de elektrolyt kapotgaat en barst, waardoor de batterij onbruikbaar wordt.
Tot nu toe was te horen dat dat de vastestofbatterij er in het beste geval zou komen tegen 2027-2028, en misschien zelfs niet voor 2030. De bedrijven die de komst ervan hebben aangekondigd (zoals Toyota) hebben de deadlines al meermaals uitgesteld, waarschijnlijk omdat de technologie complexer te beheersen is dan verwacht. Maar bij de Chinese batterijgigant CATL ziet de situatie er heel anders uit. Mogelijk brengen zij voor alle anderen vastestofbatterijen op de markt.
Advertentie – lees hieronder verder
Volgens een artikel in LastPost melden bronnen binnen het bedrijf een experimentele productiefase met prototypes van 20 Ah, terwijl de laboratoria tot nu toe alleen werkten met batterijen met een capaciteit van 1 Ah. CATL lijkt dus vergevorderd te zijn in zijn onderzoek. Met een capaciteit van 10 Ah worden stalen gebruikt om de prestaties van de afzonderlijke cellen van de batterij te testen. Bij een capaciteit van 20 Ah is de batterijoplossing voltooid en komt die in de exploratiefase van de productietechnologie.
1.000 ingenieurs extra
Bronnen binnen CATL melden dat het bedrijf onlangs duizend ingenieurs heeft aangeworven voor het onderzoekscentrum voor vastestofbatterijen. De chemische oplossing die CATL zou kiezen is sulfide, in plaats van oxide of polymeer zoals nu al het geval is. Deze technologie zou een energiedichtheid van 500 Wh/kg kunnen bereiken, 40% meer dan met de huidige lithium-ionbatterijen.
Het lijkt erop dat CATL mikt op een kleinschalige productie van deze vastestofbatterijen vanaf 2027. Waarom nog drie jaar wachten? Omdat de laadsnelheid en levensduur nog niet zo hoog zijn als gehoopt. Maar met duizend extra ingenieurs, denken we dat de problemen snel opgelost kunnen worden. CATL is de marktleider op het vlak van batterijen, met een marktaandeel van 36,7%. Ter vergelijking: BYD heeft een marktaandeel van 16,4%. Dit wordt ongetwijfeld vervolgd. En soms gaan revoluties sneller dan verwacht...
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be