De elektrische auto mag dan nog jong zijn, maar automobilisten hebben nu al hoge verwachtingen - vooral wat betreft prijs, actieradius en oplaadsnelheid. Veel bestuurders willen hun elektrische auto net zo snel kunnen “tanken” als een conventionele auto, dus in minder dan 4 minuten. In de afgelopen jaren is de batterijtechnologie flink vooruitgegaan: de actieradius wordt steeds comfortabeler en de laadtijd neemt drastisch af. Dit geldt echter alleen bij zeer krachtige snellaadpunten én een batterij (met een 800V-systeem) die deze snelheid aankan.
Op het gebied van opladen hebben Chinese fabrikanten een beetje het voortouw genomen. Niet alleen de batterijfabrikant CATL komt met steeds meer innovaties, maar ook merken als Nio met hun baanbrekende ‘Power Snap Station’ trekken de aandacht.
Primeur voor België
Het Power Snap-station? Dit is eigenlijk een wisselstation waar lege batterijen worden omgeruild voor volle. De auto rijdt een container binnen, waar scharnierende armen de batterij losmaken en een volle terugplaatsen. Simpel, hoewel niet nieuw: in 2011 introduceerde de Israëlische start-up Better Place, in samenwerking met Renault, een vergelijkbaar systeem. Helaas ging het bedrijf in 2013 failliet met een schuld van ... 800 miljoen.
Advertentie – lees hieronder verder
Dus kunnen we Nio's systeem vertrouwen? Waarschijnlijk meer dan het Better Place-systeem, ook al is het hetzelfde. En om een heel goede reden: er zijn tien jaar voorbijgegaan en de elektrische auto is onvermijdelijk geworden, wat voorheen niet het geval was.
Eén station nu en binnenkort 500
Nio biedt al een uitgebreid gamma aan in Europa. Maar nog niet in België. Maar dat zal niet lang meer duren. Het gamma bestaat uit 9 modellen: drie sedans, een break en vijf SUV’s (EL6, EL7, EL8). De prijzen starten rond de 50.000 euro, en sommige modellen bieden een theoretische actieradius tot 1.000 km.
België krijgt binnenkort een van de bekende oplaadstations, al beschikbaar in Noorwegen, Zweden, Denemarken, Duitsland en Nederland. Dit station komt in Antwerpen, specifiek in Edegem, en zal toegankelijk zijn voor alle Nio-modellen. Meer zelfs, met het Power Snap Station kun je bovendien de accucapaciteit aanpassen aan je behoefte: kies eenvoudig tussen de 75 kWh- of 100 kWh-batterij. Handig!
Nio wil tegen eind 2025 maar liefst 500 batterijwisselstations in Europa neerpoten. Het Antwerpse station zal waarschijnlijk niet het enige in België blijven; nieuwe locaties zijn te verwachten in grote steden zoals Gent, Luik, Bergen, Brussel en langs de kust. Voor nu is deze service alleen beschikbaar voor Nio-auto’s, omdat andere merken niet compatibel zijn - voorlopig althans. Maar wie weet wat de toekomst brengt, want binnen drie minuten “tanken” blijft een enorm gemak.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be