Zoals geweten zet Europa voor haar Klimaatplan volop in op de elektrische transitie, waardoor onze huiselijke verwarming en ons vervoer weldra volledig op stroom moeten gebeuren. Vanaf 2035 zal je zelfs nog enkel nieuwe elektrische auto’s kunnen kopen die geen schadelijke uitstoot meer veroorzaken. Nu dreigen de energiecrisis en het aanslepende conflict in Oekraiëne toch enigszins roet in het eten te gooien van deze transitieplannen, omdat we in Europa voor onze elektriciteitsproductie nog te sterk afhankelijk zijn van onbetrouwbare energieleveranciers.
Daarom klinkt uit de auto-industrie een steeds luidere oproep om niet volledig in te zetten op de elektrische aandrijving voor het massatransport. Dat herhaalde Oliver Zipse, de CEO van BMW, nogmaals op de Innovation Day van het merk: “Het is fout om de verbrandingsmotor nu al compleet te verbannen, dat zou tot catastrofale toestanden leiden die niemand meer kan corrigeren. De wereld is gewoon nog niet klaar om volledig elektrisch te gaan rijden.”
Ook waterstof bij BMW
Tegelijk wees Oliver Zipse erop dat ook de piste van alternatieve brandstoffen niet verlaten mag worden. Hij denkt hiervoor in de eerste plaats aan waterstof dat via een brandstofcel in de auto eveneens schone stroom kan leveren om een uitstootvrije elektromotor aan te drijven. Het is wellicht geen toeval dat BMW naast zijn talrijke nieuwe elektrische modellen ook aan de ontwikkeling van verscheidene voertuigen op waterstof werkt.
Advertentie – lees hieronder verder
En hoewel de hele elektrische transitie wereldwijd op verschillende snelheden verloopt, omdat sommige landen en continenten nog lang op fossiele brandstoffen zullen blijven rijden, baart de overgang de industrie ook zorgen op een ander vlak.
Zo verklaarde Markus Heyn, de CEO van Bosch (één van de grootste toeleverancier van technologie en componenten in de auto-industrie), in een interview met de Duitse krant Stuttgarter Nachrichten dat “er bij een massale overgang naar elektrisch rijden snel een tekort aan batterijen zal ontstaan door een schaarste aan de noodzakelijke grondstoffen voor de productie hiervan. Daarom is het cruciaal om niet alleen in te zetten op elektrisch rijden, maar ook de nodige alternatieven te voorzien, zoals we nu zien we met de gas- en olietekorten en de daarmee gepaard gaande hoge energieprijzen. We willen ons toch niet opnieuw in de nesten werken? Daarom moeten we goed voorbereid zijn door de nodige alternatieven te behouden en ze ook verder te voorzien in de toekomst”.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be