Ecologisch rijden betekent in de eerste plaats zuinig rijden. Dat geldt uiteraard ook voor elektrische auto’s. Want een laag verbruik bepaalt de actieradius, die uiterst belangrijk is voor een EV omwille van de vrij lange laadtijd van de accu. Daarom is het onderzoek van egear.be zeer interessant, waarbij men het reële verbruik in realistische rijomstandigheden naging.
Spaarzame Dacia Spring
Het resultaat is deze top 10 van de zuinigste elektrische wagens die nu op de Belgische markt te koop zijn. Het is geen verrassing dat de Dacia Spring op kop staat, want dit model staat bekend om zijn spaarzame werking. Net als het feit dat de top 3 uitsluitend compacte stadswagens omvat, die uiteraard door hun bestemming een minder grote actieradius hebben.
Daarnaast dient de aandacht eveneens gevestigd te worden op de volgende grotere EV’s: de Tesla’s Model 3 en Y en de Hyundai Ioniq 6 SR die een zeer laag verbruik combineren met een meer dan degelijk rijbereik, dat voor de Tesla Model 3 zelfs richting 400 km gaat. Noteer hierbij dat de rijstijl van de bestuurder steeds cruciaal blijft: de zeer behoedzame chauffeur zal nog een stuk verder raken op een batterijlading, terwijl de piloot-in-spe veel sneller aan de stekker zal moeten. Dat spreekt voor zich.
Ook een vermelding verdient de zopas verkozen Auto van het Jaar 2023, de Jeep Avenger, die net in de top 10 eindigde.
Advertentie – lees hieronder verder
Model: verbruik (rijbereik, nettocapaciteit batterij, motorvermogen)
1. Dacia Spring 45: 13,0 kWh/100 km (185 km, 24 kWh, 45 pk)
2. Fiat 500e Hatchback (70 kW): 14,0 kWh/100 km (150 km, 21 kWh, 95 pk)
3. Renault Twingo ZE: 14,0 kWh/100 km (150 km, 24 kWh, 82 pk)
4. Tesla Model 3: 14,2 kWh/100 km (395 km, 56 kWh, 280 pk)
5. Tesla Model Y: 15,3 kWh/100 km (365 km, 56 kWh, 340 pk)
6. Hyundai Ioniq 6 SR: 15,4 kWh/100 km (345 km, 53 kWh, 151 pk)
7. Opel Corsa-e: 15,8 kWh/100 km (285 km, 45 kWh, 136 pk)
8. Smart EQ Fortwo coupé: 15,9 kWh/100 km (105 km, 16 kWh, 82 pk)
9. Honda e: 16,1 kWh/100 km (180 km, 29 kWh, 154 pk)
– Jeep Avenger: 16,1 kWh/100 km (310 km, 50 kWh, 156 pk)
– Peugeot e-208: 16,1 kWh/100 km (280 km, 45 kWh, 136 pk)
Noteer hierbij dat voor het realistische rijbereik standaard 80% van de WLTP-actieradius werd genomen met een marge van 7,5%. Van daaruit werd het verbruik betekent op basis van de nettocapaciteit van de accu.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be