Na enkele incidenten waarbij een elektrische auto (EV) vuur vatte tijdens het opladen en de garage in een mum van tijd in lichterlaaie zette, kwam bij onze noorderburen een actie op gang om dit type voertuigen te verbieden in inpandige en/of ondergrondse parkeergarages. Vooral de zogenaamde Verenigingen van Eigenaren (VvE’s) van appartementsgebouwen (bij ons de Vereniging van Mede Eigenaren of VME) trokken hard van leer en overwegen om elektrische wagens in hun garages te verbieden omwille van het verhoogde risico op brand.
Onderdompelen in waterbak
Over het feit of een elektrische auto echt een hoger risico op brand inhoudt, zijn nog geen data of studies bekend. Wel staat vast dat een gewone hittebrand van een klassieke auto op diesel of benzine makkelijker en sneller te blussen is, dat bevestigt ook de brandweer in ons land. Meestal ontstaat een brand in een EV door een kortsluiting in het batterijpakket of het elektrische systeem, en die heeft de eigenschap hardnekkiger te zijn en weer op te laaien. Dit is een hele uitdaging voor de brandweer, die nu vaak een EV voor een langere tijd (minstens 1 dag) in een bak met water en schuim dompelt tot het smeulende vuur volledig is uitgedoofd.
De uitdaging en het risico voor de brandweer is natuurlijk groter als een brandende EV zich in een inpandige of ondergrondse parkeergarage bevindt, die door de hulpdiensten sowieso moeilijker te bereiken is, zeker als er verschillende ondergrondse niveaus zijn. Momenteel werken de brandweerdiensten protocols uit om deze branden zo efficiënt mogelijk te kunnen bestrijden en komen er ook richtlijnen om dit type brand te voorkomen en de gevolgen ervan te beperken.
Advertentie – lees hieronder verder
Helemaal verbieden?
Het idee van de Nederlandse VvE’s om elke elektrische auto gewoon te verbieden in inpandige of ondergrondse parkeergarages, lijkt misschien wat drastisch. De laadpunten groeperen dichtbij de uitgang of maximum op het niveau -1, is echter wel een verstandige oplossing omdat de brandweer zo makkelijker toegang tot de voertuigen heeft om ze te blussen en te verwijderen uit het gebouw. Zo werd ook het idee al geopperd om in of aan het gebouw een kuil te voorzien die vol water gezet kan worden om een nasmeulende EV meteen in onder te dompelen. Daarnaast lijkt het ook verstandig dat wie laadpalen in een parkeergarage installeert, eveneens moet investeren in bijkomende brandleidingen, sprinklers en hittesensoren, wat natuurlijk weer extra kosten met zich meebrengt.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be