Het is geen geheim dat sociale netwerken dol zijn op sensatie. En het is moeilijk te ontsnappen aan de vaak virale video’s over elektrische auto’s die in vlammen opgaan. Daar komt natuurlijk veel commentaar op, waarbij waarnemers beweren dat deze voertuigen gevaarlijker zijn dan benzine- of dieselauto’s, vooral door hun batterijen, die gevoeliger zijn voor schade. Iedereen heeft ongetwijfeld gehoord van de Chevrolet Bolt of brandende Tesla’s gezien.
Deze situaties zijn natuurlijk spectaculair, waarschijnlijk ook omdat het blussen van een brand bij een elektrische auto veel ingewikkelder is en langer duurt dan bij een benzine- of dieselauto. Want het lithium in de batterij reageert met de lucht, wat het fenomeen alleen maar versterkt. De enige oplossing: het voertuig 24 uur lang in een watercontainer onderdompelen.
Een onjuiste overtuiging
Maar elektrische auto’s zijn in werkelijkheid niet gevoeliger voor brand dan benzine- of dieselauto’s. In feite is het zelfs het tegenovergesteld, zoals blijkt uit een nieuwe becijferd onderzoek van EV Fire Safe, een Australisch bedrijf. De analyse besloeg een periode van 10 jaar (van 2010 tot 2020) en concludeert dat 0,1% van de verbrandingsauto’s in brand vloof tegen 0,0012% van de elektrische auto’s, ofwel een tiende procent vergeleken met een duizendste! Een groot verschil.
Hetzelfde geldt in Noorwegen, dat ver gevorderd is in de overgang (meer dan 90% van de verkopen zijn batterijauto’s): elektrische auto’s zijn vier tot vijf keer minder vatbaar voor brand. En een studie uitgevoerd in 2022 in Zweden bevestigt dit: benzine- of dieselauto’s zijn goed voor 68 branden per 100.000 voertuigen, tegenover 3,8 per 100.000 voor elektrische auto’s.
Advertentie – lees hieronder verder
Wat op de lange termijn?
Elektrische auto’s zijn dus veiliger. Tenminste voor nu, want het lijkt duidelijk dat er vaker branden zullen zijn naarmate de batterijen ouder worden. Dat is onvermijdelijk.
Zoals hiervoor vermeld, is het blussen van een brand bij een elektrische auto ingewikkelder door een thermische reactie die zichzelf in stand houdt. Maar wat minder bekend is, is dat deze ook weer kunnen oplaaien. EV Fire Safe ontdekte dat in 13% van de gevallen de branden opnieuw ontstaken. En dit kan tot 68 dagen na het eerste incident. Verrassend! En dit ondanks het gebruik van enorme hoeveelheden water. In sommige gevallen is er tot 170.000 liter nodig, het equivalent van meerdere tankwagens. Maar verder zijn de cijfers duidelijk: branden bij elektrische auto’s blijven zeldzaam.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be