De afgelopen maanden onthulde Ford Pro – zoals de afdeling bedrijfsvoertuigen tegenwoordig heet – heel wat nieuwigheden. Na de nieuwe Transit komt deze zomer de nieuwe Transit Custom op de markt. Onder de Transit Connect – die in tegenstelling tot de Tourneo Connect nog niet vernieuwd werd – verschijnt eind dit jaar de nieuwe Transit Courier, de kleinste bestelwagen in het gamma.
Van de nieuwe Transit Courier komt er kort na de benzine- en dieselversies ook een elektrische variant, de E-Transit Courier. En om het nog wat ingewikkelder te maken, zijn er ook telkens personenversies met de naam ‘Tourneo’ in plaats van ‘Transit’. Volg je nog?
Zelfde laadruimte
Met de nieuwe E-Transit Courier mikt Ford Pro op bedrijven die vooral leveren in de stad. Het nieuwe ontwerp van de achteras vergroot de breedte tussen de wielkasten tot meer dan twee meter, waardoor er twee europaletten mee kunnen.
Advertentie – lees hieronder verder
Opvallend is dat de afmetingen van de laadruimte hetzelfde zijn, of je nu kiest voor diesel (1.5 EcoBlue met 100 pk), benzine (1.0 EcoBoost met 100 of 125 pk) of elektriciteit. Het laadvermogen verschilt wel (700 kg in de E-Transit Courier). Voorin heeft de E-Transit Courier ook een ‘frunk’: een opbergruimte van 44 liter voor bijvoorbeeld de laadkabels.
Elektrische Puma
Nog niet alle technische details (zoals het rijbereik) zijn vandaag bekend. We weten wel dat de elektromotor 136 pk sterk is, dat de boordlader 11 kW levert en dat met een snellader van 100 kW tot 87 km rijbereik kan getankt worden in tien minuten.
Het gaat hier trouwens om Ford-techniek, in tegenstelling tot de grotere Tourneo Connect, die een vermomde Volkswagen Caddy is. Onderhuids deelt de E-Transit Courier het platform met de Puma, waarvan in 2024 een elektrische variant volgt.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be