In het kader van de jaarlijkse Gezinswagenverkiezing test Mobiliteitsorganisatie VAB een vloot van wagens die recent op de markt kwamen. Daarbij ook steeds meer elektrische modellen omdat die almaar belangrijker worden in het autolandschap. Interessant zijn hierbij de bevindingen van het testteam dat uiterst precies tewerk gaat en voor elk voertuig ook reële verbruiksmetingen aan een laadpaal uitvoert.
In het rapport van de VAB Gezinswagenverkiezing 2021 wordt ook een vergelijking gemaakt tussen het WLTP-normverbruik dat de merken opgeven en de meetresultaten die het testteam optekende. Die cijfers zijn interessant omdat ze weergeven dat het elektriciteitsverbruik in de realiteit toch meestal een pak hoger ligt dan wat op papier wordt beweerd.
Uiteenlopende waarden
Zo zien we dat ongeveer een derde van de 15 geteste wagens 15 tot 20% meer stroom verbruikt dan het WLTP-cijfer. Voor nog een derde loopt dat verschil zelfs op tot meer dan 40% boven de normwaarde. Een uitschieter is de Ford Mustang Mach-E die tijdens de testperiode 26,7 kWh/100 km verbruikte, terwijl zijn normverbruik maar 16,5 kWh/100 km bedraagt. Dat is een verschil van maar liefst 62%!
Advertentie – lees hieronder verder
Aan de andere kant van het spectrum verbruikte de bescheiden Dacia Spring dan weer 9% minder stroom dan zijn normwaarde: 12,7 kWh/100 km tijdens de test.
Voor VAB-journalist Gert Verhoeven is dit resultaat geen complete verrassing: “De Dacia Spring is een compacte en vrij lichte elektrische wagen met een beperkt vermogen. Dat is een goede basis om zuinig en efficiënt te rijden, maar om tot die conclusie te komen hoef je natuurlijk geen wetenschapper te zijn. Daarmee kan je meteen ook de wat ‘teleurstellende’ waarden van de grotere en krachtigere modellen verklaren. De Mustang Mach-E weegt bijna 2,2 ton en produceert net geen 300 pk. Dat verzekert vinnige, zelfs sportieve prestaties die echter aan de laadpaal worden afgerekend, dat is de realiteit. Vergeet ook niet dat er tijdens het laadproces ook energie verloren gaat door het omzetten van wisselstroom naar gelijkstroom en het koelen van de batterij.”
Model (vermogen) | Verbruik WLTP (kWh/100 km) | Gemeten verbruik (kWh/100 km) | Verschil (%) |
Aiways U5 (204 pk) | 17 | 24,2 | +42 |
Citroën e-C4 (136 pk) | 14,2 | 20,5 | +44 |
Dacia Spring (45 pk) | 13,9 | 12,7 | -9 |
Fiat 500e (118 pk) | 14,4 | 18,8 | +31 |
Ford Mustang Mach-E (294 pk) | 16,5 | 26,7 | +62 |
Hyundai Ioniq 5 (218 pk) | 17,0 | 24,2 | +42 |
Mazda MX-30 (145 pk) | 17,3 | 20,2 | +17 |
MG Marvel R (288 pk) | 20,9 | 25 | +20 |
Mini eMini (184 pk) | 15,6 | 17,9 | +15 |
Nissan Leaf (218 pk) | 18,5 | 21,4 | +16 |
Opel Mokka-e (136 pk) | 17,7 | 21,3 | +20 |
Seres 3 (163 pk) | 18,0 | 23,8 | +32 |
Skoda Enyaq (179 pk) | 16,0 | 23,8 | +42 |
Ssangyong Korando (190 pk) | 16,8 | 23,9 | +42 |
VW ID.4 (204 pk) | 17,8 | 24,8 | +39 |
Bron: VAB Gezinswagenverkiezing 2021
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be