Kan je met een elektrische auto een caravan trekken?

Achtereen zal iedereen met een elektrische auto moeten rijden. Kan je dan nog met je vertrouwde caravan naar het zuiden trekken tijdens je verdiende zomervakantie? Ja, maar…

Gepubliceerd op 16 juni 2023
Leestijd : 4 min

Deel

Kan je met een elektrische auto een caravan trekken?

Europa heeft beslist dat er vanaf 2035 nog enkel volledig elektrische auto’s verkocht mogen worden. Dat betekent dat alle voertuigen met een verbrandingsmotor op benzine of diesel stilaan van onze wegen zullen verdwijnen. Deze energietransitie zal een grote impact hebben op vele vlakken. De consument moet investeren in een vrij dure nieuwe elektrische auto en er moet een voldoende dicht netwerk van laadpunten komen dat nu nog ontoereikend is.

Voorstanders en in grote mate de overheid menen dat het allemaal wel zal loslopen tegen die deadline. Dat is mogelijk, maar 2035 komt razendsnel dichterbij, zodat het nu echt wel nodig is om aan de praktische beslommeringen te denken. Zo kreeg Gocar.be al meermaals de vraag of “je met een elektrische auto een caravan kan trekken?

elektrische-caravan

Kies het geschikte model

Het antwoord is positief, althans voor sommige modellen. Daarom is het belangrijk na te gaan of de constructeur ook het slepen van een aanhanger of een caravan heeft gehomologeerd, en voor welk gewicht. Noteer dat momenteel vele EV’s nog helemaal niets mogen slepen, terwijl bij anderen het sleepgewicht beperkt is tot 750 kg of 1.200 kg, voor bijvoorbeeld de modellen op het MEB-platform van de Volkswagen Groep.

Advertentie – lees hieronder verder

Een klein caravannetje trekken kan daarmee wel lukken. Maar als je weet dat gemiddelde caravan in Europa 1.600 kilogram weegt, zal het verhaal daar meteen eindigen. Of je zou moeten kiezen voor een grotere en duurdere EV. In dat rijtje horen onder meer de Mercedes EQC (sleepvermogen 1,8 ton, vanaf 77.400 euro) of de Tesla Model X (sleepvermogen 2,25 ton, 113.900 euro). Inderdaad prachtige wagens, maar niet voor iedere beurs toegankelijk. Iets betaalbaarder is de Hyundai Ioniq 5 in de vierwielaangedreven versie (62.499 euro) die net 1,6 ton mag trekken.

De keuze is dus beperkt en er hangt ook steeds een stevig prijskaartje aan vast. Daardoor wordt de democratische vorm van vakantie die kamperen toch is, weldra een stuk exclusiever. Althans voor wie in een caravan wil slapen, want een tentje raak je natuurlijk nog steeds makkelijk kwijt in een EV.

Beperking rijbewijs B

Nog een bedenking: mag je wel met die combinatie rijden? Met een rijbewijs B (dat de meeste mensen hebben) mag je het stuur nemen van een voertuig en een aanhanger die samen maximaal 3,5 ton wegen. Als je weet dat een grotere elektrische auto makkelijk een goede 2 ton op de weegschaal zet, dan is het duidelijk dat je met een caravan van gemiddeld 1.600 kg al boven deze grens zit. Uitkijken naar een kleinere sleurhut zal dus de enige optie zijn als je in de toekomst nog op deze manier wil gaan kamperen.

elektrische-auto-parkeerplaats-laden-voiture-electrique-emplacement-recharger-1

Reizen in zeer korte etappes

Als je de juiste combinatie EV-caravan hebt gevonden, volgt nog een uitdaging: de route naar je bestemming uitstippelen langs de beschikbare laadpalen. Niet onbelangrijk want met een elektrische auto plus caravan mag je rekenen op ongeveer een verdubbeling van het stroomverbruik.

Dat gingen onze collega’s van HLN.be vorig zomer na tijdens een roadtrip naar het zuiden met een Mercedes EQC. Zonder last noteerden ze een verbruik van 22 kWh/100 km bij een constante snelheid van 90 km/u. Maar met caravan verdubbelde dat zowat, met waarden tussen 37 en 52 kWh!

Dit betekende een rijbereik van amper 180 km met de batterij van 77 kWh in de Mercedes EQC. Wat in de realiteit nog verder zakte tot zo’n 150 km om nog een veiligheidsmarge in te bouwen, mocht een laadpaal niet functioneren of bezet zijn. De jongens van HLN.be merkten ook nog op dat de plaatsen aan de laadstations vaak niet voorzien zijn op een wagen mét caravan, zodat je die al eens zal moeten afkoppelen. Ook dat vraagt tijd, maar natuurlijk heb je een huis op wielen bij, zodat je het daar best gezellig kan maken tijdens het wachten.

Het blijft een uitdaging

Samengevat: op reis gaan met een elektrische auto met een caravan kan inderdaad, maar het blijft een uitdaging. Eerst en vooral moet je de geschikte wagen vinden met voldoende sleepvermogen om de caravan te trekken. En dit terwijl je onder de grens van 3,5 ton moet blijven die noodzakelijk is voor een rijbewijs B. Ten slotte moet je zeker rekening houden met de zeer korte trajecten die het gevolg zijn van het hogere verbruik door het grotere gewicht van de combinatie. Goede reis!

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Dit is hoe Mercedes Tesla en de Chinese merken gaat passeren

Net zoals de andere merken heeft Mercedes het niet onder de markt. De crashende verkoop in China en de achterblijvende populariteit van de elektrische vloot maakt barsten in het Duitse huis van vertrouwen, dat traditioneel hard inzet op technologie om zich van zijn concurrenten te onderscheiden. Maar met de nieuwe CLA vecht het merk terug.

Deze week 3 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.