Om in een elektrische auto te kunnen rijden, moet je hem logischerwijze kunnen opladen. Studies tonen echter aan dat de meeste laadbeurten thuis gebeuren. Over enkele jaren zal dit anders zijn, want steeds meer stadsbewoners worden verplicht om over te stappen op elektrische auto’s en zullen publieke laadpunten nodig hebben. Vaak wordt gedacht dat je voor een elektrische auto een eigen laadpunt met zo veel mogelijk vermogen moet laten installeren. Dit is een misvatting die ook gevoed wordt door fabrikanten zelf die vaak modellen vaak tonen die aangesloten zijn op een laadpunt. Als je je auto weinig gebruikt, is het best mogelijk om hem op te laden met een gewoon, huishoudelijk stopcontact.
Dat deze laadmethode perfect haalbaar is, blijkt uit het feit dat fabrikanten sowieso een standaardkabel meeleveren naast de Type 2-kabel. Betekent dit dat je onbeperkt kunt opladen op die manier? Het antwoord is ja, maar alleen als het vermogen van het stopcontact (3,7 kW) voldoet.
16A
Natuurlijk moet je rekening houden met een veel langere laadtijd dan met een snellader of een laadpunt van 7,4 of 11 kW. In pakweg tien uur kun je ongeveer 25 of 26 kWh laden – 3,7 kW x 10 – met 30 procent verlies door de grotere warmteontwikkeling bij een lager laadvermogen (verliezen worden geschat op 15 tot 20 procent bij snellere laadpunten). Voor bepaalde bestuurders volstaat dit voor hun dagelijks woon-werkverkeer, vooral als hun werkgever ook een laadpunt op het werk voorziet.
Advertentie – lees hieronder verder
Naast de laadtijd en de verliezen bij deze manier van opladen, moet je ook rekening houden met de veiligheid van een huishoudelijk stopcontact. Je moet speciale aandacht schenken aan het risico op oververhitting van de elektrische installatie (en het circuit van stopcontacten voor het laden van de auto). Als dit overbelast wordt, bestaat er brandgevaar.
Het is daarom aanbevolen om een versterkt huishoudelijk stopcontact te gebruiken en indien mogelijk één enkel stopcontact, zoals voor een wasmachine, droogkast of koelkast (dit zijn aparte punten, in tegenstelling tot andere circuits waar de wetgeving tot acht punten of stopcontacten toelaat). Voor dit specifieke stopcontact kies je het best voor 16 ampère (16A) in plaats van 10 om elk risico op oververhitting uit te sluiten. En omdat dit stopcontact wordt aangesloten op een specifieke stroomonderbreker, wordt het risico op brand geëlimineerd, terwijl verliezen ook beperkter zijn omdat het circuit minder zal opwarmen. Dit is dus een goedkope manier om je elektrische auto op te laden. Een apart circuit is nog altijd aanzienlijk goedkoper dan een laadpunt, dat toch snel 1.000 euro kost en vaak aanpassingen aan de installatie vereist.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be