Maak van een laadbeurt gewoon een leuk moment om even te ontspannen, dat was altijd al de boodschap van de producenten van elektrische auto’s en de exploitanten van de laadinfrastructuur. De prestentaties toonden steevast een aantrekkelijke locatie met naast blitse snellaadpalen ook een trendy snackbar, enkele winkels of een plaats om even te verpozen. De realiteit zag er tot hiertoe vaak helemaal anders uit met laadterminals op verlaten en onaantrekkelijke locaties waar je liefst zo snel mogelijk weer vertrekt en zeker geen half uur of veel langer blijft rondhangen tot je batterij weer voldoende rijbereik biedt.
Tesla is dit idee genegen, maar tot hiertoe zijn de laadterminals nog niet echt of onvoldoende geïntegreerd in de omgeving waar mensen graag vertoeven. Natuurlijk heeft dit allemaal zijn tijd nodig, aangezien de energietransitie nu pas goed op gang komt en de volgende jaren echt zal boomen.
Drive-in van de 21e eeuw
In die context duiken er al enkel interessante initiatieven op, zoals dat van de Amerikaanse provider Electrify America die van een laadbeurt met de wagen een totaalbeleving maken. Gedurende de tijd dat de batterij wordt volgetankt kunnen er immers heel wat nuttige diensten worden aangeboden. De inspiratie hiervoor werd gehaald bij de bekende drive-in’s die in de jaren 50 in de Verenigde Staten ontstonden en waar meisjes op rolschaatsen de bestellingen van de klanten van een hamburgertent aan de wagen brachten.
Advertentie – lees hieronder verder
Dat zou nu opnieuw kunnen gebeuren, weliswaar in een aangepast kader. Electrify America plant momenteel zijn laadterminals al in nabij shopping malls, waar de gebruikers tijdens de laadbeurt meteen een hapje kunnen eten – al dan niet in de wagen – of hun boodschappen kunnen doen.
Een alternatief is op een laadlocatie een mini-shoppingcenter uit te bouwen, waar je ook tal van handels- en eetzaken vindt om de wachttijd tijdens het laden van je EV nuttig en aangenaam door te brengen. Het basisconcept van Electrify America is een laadstation met 14 terminals van 150 tot 350 kW waar op het dak zonnepanelen liggen om de bufferbatterijen op te laden in zonnige perioden om zo de piekmomenten in het elektriciteitsverbruik beter op te kunnen vangen. Het eerste laadstation plant Electrify America in Santa Clara, California.
Daarna volgen er in de loop van 2022 nog 17 andere in verschillende staten. Wordt het weldra uitkijken wanneer we onze elektrische wagen nog eens kunnen gaan opladen?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be