Vreemde toestanden op het autosalon van München bij Mercedes. Het Duitse merk met de ster pakte op de IAA enerzijds uit met een nieuw plug-in hybride sportwagen, de AMG GT 63 S E-Performance, met een prestatiegerichte stekkertechnologie die de komende jaren ook in de andere modellen van de sportwagenafdeling zal opduiken.
Tegelijk kondigde ontwikkelingsverantwoordelijke Markus Schäfer aan dat Mercedes geen verdere ontwikkelingen meer zal doen op vlak van plug-in hybride aandrijvingen.Dat zijn inderdaad twee zaken die op het eerste zicht moeilijk met elkaar te rijmen vallen.
Nu verklaarde Schäfer ook dat Mercedes vooral heil in de ontwikkeling van volledig elektrische auto’s omdat de elektrificatie uiteindelijk toch die richting zal uitgaan. En je moet weten dat in de auto-industrie de huidige ontwikkelingsprojecten vooral betrekking hebben op de modellen die ten vroegste binnen 5 jaar op de markt zullen komen, terwijl die horizon al vaak 10 jaar verder reikt.
Advertentie – lees hieronder verder
Nog even plug-in hybrides te koop
Wat betekent dit voor het plug-in hybride aanbod van Mercedes in de nabije toekomst? Wellicht niet zoveel, omdat het gamma dat de komende maanden en jaren in de showrooms zou opduiken toch al zo goed als volledig is ontwikkeld en sowieso gelanceerd zal worden. Wie dus van plan was zich een plug-in hybride Mercedes aan te schaffen, zal die aankoop nog steeds kunnen uitvoeren. Niet onbelangrijk voor het Belgische publiek dat intussen volledig meegaat in de elektrificatie, maar waarschijnlijk voorlopig nog een plug-in hybride model verkiest als tussenstap naar een 100% elektrische auto.
Op dat vlak is Mercedes trouwens zeer goed voorbereid met tegen 2025 een elektrisch model in elk segment. De elektrische EQ-familie zal dan bestaan uit de EQA, EQB, EQC, EQE, EQS, EQT en EQV. Keuze genoeg dus.
En verbrandingsmotoren? Daarover wordt in Stuttgart helemaal niet meer gepiept.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be