Bij een elektrische auto speelt de range anxiety – of de angst om zonder stroom te vallen – een belangrijke rol in het gebruik. En dit omwille van verschillende redenen. Eerst en vooral is de laadtijd van de batterij van een elektrische wagen relatief lang. En door de nog beperkte laadinfrastructuur vind je geen laadpaal op elke hoek van de straat, zoals dat wel het geval is met de klassieke tankstations voor benzine en diesel.
Dus breekt het angstzweet bij de bestuurder van een elektrische wagen iets eerder uit als hij de actieradius ziet slinken. Maar val je daadwerkelijk stil als je boordcomputer ‘rijbereik: 0 km’ aangeeft? Neen hoor! In de EcoBest Challenge 2021 van AutoBest werd de proef om de som genomen met een vloot van 15 elektrische modellen.
En wat bleek daaruit? De wagens konden daarna nog steeds minstens 14 km (VW ID3 en Cupra Born) doorrijden. Met een uitschieter van zelfs 37,8 km voor de Nissan Leaf. Dat geeft EV-rijders dus wat extra marge mocht een voorziene laadpaal niet werken, zodat een volgende laadpunt nog relatief makkelijk te bereiken is.
Toch drijf je dit best niet op de spits. In de eerste plaats om nergens volledig stil te vallen zonder enige stroom in je accu. Maar ook omdat je zo een diepontlading kan creëren die ernstige schade kan berokkenen in de cellen van een lithium-ionbatterij. Het is daarom beter de marge te respecteren die de constructeurs inbouwen door op het dashboard de indicatie ‘rijbereik: 0 km’ weer te geven, terwijl er toch nog enkele procenten stroom in de accu resten.
Advertentie – lees hieronder verder
Ook benzinetank niet leegrijden
Hetzelfde verhaal geldt eigenlijk ook voor een klassieke wagen met een verbrandingsmotor waarin eveneens een waarschuwingslampje gaat branden als de tank bijna leeg is en de reserve wordt aangesproken. Dit is het moment om uit te kijken naar een tankstation. Maar hoever kan je dan nog exact rijden? In recente wagens geeft de boordcomputer een verdere aanduiding van het rijbereik aan, naast de boodschap om dringend te gaan tanken. Uit een onderzoek van ‘Compare The Market’ blijkt dat de marge hier toch wat groter is: gemiddeld tussen 60 tot 94 km per merk, met een uitschieter van 120 km voor de VW Passat.
Toch rijd je ook best je benzinetank niet volledig leeg, omdat er zo restjes en vuil via de benzineleiding in de benzinepomp kunnen komen, met mogelijk dure schade tot gevolg.
Besluit: zowel met een elektrische als een klassieke auto raak je verder dan gedacht als de accu of de tank bijna leeg is, maar tart daarbij het lot nooit te veel.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be