Zonder stroom vallen op de snelweg wordt steeds moeilijker in ons land, zo blijkt uit cijfers van het Franse onderzoeksbureau Gireve. De afgelopen 12 maanden is het aantal snelladers in België immers met 119% gegroeid, tot een dikke 3.000 stuks. Dat is meer dan een verdubbeling, en op een periode van 2 jaar is dat zelfs een vervijfvoudiging. Het gaat om laders op gelijkstroom met een vermogen van minstens 100 kW.
Dat is het soort lader dat een elektrische rijder nodig heeft om tijdens een lange rit de batterij op te laden. Niet voor niets zie je op het kaartje met de snelladers duidelijk de contouren van de belangrijke snelwegen afgetekend. Veel van zulke laadpalen staan op snelwegparkings of vlakbij op- en afritten. Al zien we de laatste tijd ook meer en meer exemplaren opduiken op parkings van winkels. Deze zijn vooral een meerwaarde voor EV-rijders die niet over een private parkeerplaats met oplaadpunt beschikken, en dus elke gelegenheid om publiek te laden aangrijpen.
De kaart van Gireve illustreert ook treffend dat het noorden van het land sneller overschakelt naar elektrisch rijden dan het zuiden, vooral het landsgedeelte bezuiden de Samber en Maas. Logisch, gezien de overheid de elektrificatie in eerste instantie via de bedrijfswagenparken wil laten gebeuren, en die zijn overwegend Vlaams en Brussels. In Wallonië zijn meer automobilisten zelf eigenaar van hun wagen.
Advertentie – lees hieronder verder
Vooral traag laden
Nog een opmerkelijke statistiek in de studie is dat snelle laadpalen goed zijn voor nauwelijks 7 à 8% van het totaal aantal laadsessies. Dat is een gemiddelde van nauwelijks twee laadbeurten per dag per snellader.
Verrassend is dat evenwel niet, gezien de hogere verkoopprijs per kWh en het feit dat de meeste elektrische auto’s voldoende autonomie hebben om de dag door te komen en dus niet onderweg moeten ‘bijtanken’.
In totaal staan er volgens de studie in België 77.443 publiekelijk toegankelijke oplaadpunten, zowel op gelijk- als op wisselstroom dus (goed voor een totaal vermogen van 2,18 Terrawatt). Daarmee houdt die markt gelijke tred met het wagenpark. In de zomer van 2024 werd de 250.000ste elektrische auto in het Belgische verkeer gebracht. In de eerste jaarhelft was bijna een kwart van de nieuw ingeschreven wagens een elektrische.
Algemeen word als norm gehanteerd dat er per tien elektrische auto’s één openbare laadpaal moet zijn
Grote spelers
Op korte tijd is de Franse groep Electra de grootste aanbieder geworden in ons land, met 383 snelladers. Allego, Tesla, TotalEnergies en Sparki vervolledigen de top-vijf, die samen de helft van de laders uitbaten.
Sparki is een jonge Belgische speler, die in ruil voor aandelen een kapitaalinjectie uit de federale kas kreeg. Daarnaast zijn ook FastNed en Powerland belangrijke aanbieders van snelle stroom. Ook die laatste is Belgisch.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be