De overgang naar elektrisch rijden stelt de samenleving voor grote uitdagingen. Soms ook wel onverwachte. Want naast de evidente uitrol van een netwerk laadpalen die liefst gebruik maken van groene stroom, moeten de elektrische voertuigen ook ordelijk en veilig gestald worden. Daarvoor is een parkeergarage uitermate geschikt. Maar dat zou wel eens voor problemen kunnen zorgen.
500 kg aan batterijen
Een elektrische auto weegt namelijk aanzienlijk meer dan een klassieke auto op brandstof. Reken maar op 500 kilogram extra door het aanzienlijke accupakket, zodat het gemiddelde gewicht van een wagen zal toenemen van ongeveer 1.500 kg tot ruim 2.000 kg. Als je weet dat er in de gemiddelde parkeergarage enkele honderden wagens gestationeerd staan, is het duidelijk dat het gebouw een belasting van enkele tonnen meer zal ondergaan als er veel EV’s in staan.
Uiteraard is er een marge in de constructie en staat het parkeergebouw niet altijd propvol. Maar toch dreigt er reëel gevaar volgens de British Parking Association, de Britse vereniging van parkings, die erop wijst dat het risico vooral ligt bij de talrijke oudere parkeergarages die nog uit de jaren 1970 stammen en voldoen aan de normen uit die tijd.
Advertentie – lees hieronder verder
Elektrische auto’s weigeren
De belasting werd toen berekend op basis van het gewicht van de populairste auto’s uit die tijd. Dat was in het Verenigd Koninkrijk de Ford Cortina Mk3 die 960 kg op de weegschaal zette. Als je nu een doorsnee elektrische auto – bijvoorbeeld de Tesla Model 3 van ca. 1.820 kg – neemt, kom je makkelijk aan het dubbele van het initiële gewicht en is het duidelijk dat de oudere parkeergebouwen niet voorzien zijn om volgestouwd te worden met EV’s.
De waarschuwing voor instortingsgevaar van de British Parking Association lijkt dus helemaal niet zo vergezocht. Een controle van de oudere parkeergarages is daarom noodzakelijk en kan leiden tot een verbod voor EV’s als de constructie te zwak blijken.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be