De eerste elektrische sedan van Porsche, de Taycan, imponeerde bij haar lancering al met verschillende indrukwekkende vermogensniveaus en een van de allereerste 800 V-boordnetwerken, waarmee een piekvermogen van 270 kW werd bereikt. Laten we even teruggaan naar 2019: op een snellaadpunt van het type IONITY betekende dit dat je in 20 minuten tijd van 10% tot 80% van de batterij kon herladen. Dat was al verbazingwekkend. En het heeft geloond, aangezien er al 150.000 Taycans geproduceerd zijn.
Ondertussen zijn de technologieën geëvolueerd en zijn de concurrenten goed gewapend. De Taycan moest dus terugkomen met indrukwekkende updates. En dat is gelukt. De drie carrosserievarianten – de sedan, de Cross Turismo en de Sport Turismo – genieten van deze verniewing. Het design is licht geëvolueerd, met nieuwe koplampen en spoilers die het afgeplatte uiterlijk van het model accentueren, om natuurlijk nog meer op de 911 te lijken. De koplampen zijn uitgerust met een hoge-resolutie HD-Matrixtechnologie, en er is voor het eerst een verlichte versie van het logo beschikbaar, met welkomst- en vertrek animaties. Opvallend is dat de Turbo-modellen zich nog meer onderscheiden met een agressiviteit die het merk opeist.
Pas op voor (ont)laden!
Het laadvermogen is ongetwijfeld een van de grootste verbeteringen van de Taycan 2024. Bij snelladen kan een vermogen van 300 kW gehandhaafd worden gedurende vijf minuten, en over het algemeen worden hoge vermogens sneller bereikt tijdens het opladen. Pieken van 320 kW zijn zelfs mogelijk, wat 50 kW meer is dan voorheen. Hierdoor kan het nieuwe model de batterij van 10% tot 80% opladen in 18 minuten (voor alle modellen zonder uitzondering), terwijl het oude model er 37 minuten over deed (vooral bij lage temperaturen). Dit ondanks het feit dat het accupakket een groter capaciteit heeft: 105 kWh vergeleken met 93 kWh voorheen. Porsche zegt hoe het erin slaagde het vermogen te vergroten, maar we hebben wel een idee: de stroomsterkte van de batterij is om veiligheidsredenen (en waarschijnlijk ook gebrek aan ervaring) beperkt. En daarmee ook het toegestane laadvermogen.
Advertentie – lees hieronder verder
Een grotere batterij betekent ook meer autonomie. En niet zomaar een beetje, want Porsche heeft voor het model met achterwielaandrijving een toename van de actieradius tot 35% of 678 km (WLTP) aangekondigd. Bovendien is de maximale regeneratiecapaciteit tijdens het afremmen op hoge snelheid met meer dan 30% toegenomen, van 290 naar 400 kW. Ook dat betekent dat je verder kunt reizen.
Natuurlijk worden de puur prestatiegerichte aspecten bij Porsche niet vergeten. Deze zijn ook aanzienlijk verbeterd, vooral bij de Turbo S-versies, die tot 952 pk kan leveren als de Launch Control is ingeschakeld. Genoeg om buikpijn van te krijgen… Dit resulteert in een acceleratie van 0-100 km/u op 2,4 seconden tijd, ofwel 0,6 seconden sneller dan voordien. Ook de andere versies verbeteren hierin (-0,4 s) dankzij een motor achterin met 80 kW meer vermogen.
Nieuw actief chassis
De flexibele luchtvering wordt de norm voor alle Taycans, terwijl de Porsche Active Ride beschikbaar blijft als optie voor de modellen met vierwielaandrijving. Volgens Porsche zorgen de nieuwe instellingen en de herziene elektronische besturing voor een optimale ondersteuning van de carrosserie, zelfs tijdens dynamische manoeuvres zoals remmen, sturen en accelereren. De ophanging compenseert dus alle bewegingen, wat het comfort van de passagiers alleen maar verbeterd.
Alle nieuwe Taycans zijn 15 kg lichter, terwijl ze paradoxalerwijs beter zijn uitgerust en plaats hebben voor meer accessoires. De prijzen zijn nog niet bekendgemaakt, maar zullen naar verwachting stijgen. De eerste exemplaren zullen (al) in het voorjaar van 2024 geleverd worden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be