Even herhalen hoe dat ook alweer zit met de premies voor elektrische auto’s die in het nieuwe jaar worden uitgedeeld door de Vlaamse overheid. Particulieren die in 2024 een nieuwe auto met nul-emissie kopen waarvan het factuurbedrag inclusief btw lager is dan 40.000 euro, maken aanspraak op een premie van 5.000 euro. In de praktijk gaat het dus om een bescheiden elektrische auto, zoals een MG4, een Opel Astra of een Nissan Leaf.
Deze subsidie daalt in 2025 tot 4.000 euro en tot 3.000 euro in 2026. Belangrijk om weten is dat er voor 2024 een subsidiebudget van 20 miljoen euro is voorzien door de Vlaamse overheid. Dat betekent dat er dit jaar hoogstens 4.000 nieuwe wagens een premie zullen krijgen. Daarmee rijst de vraag of dit voldoende zal zijn om aan alle aanvragen te voldoen.
Al veel aanvragen
Daarover heerst momenteel onduidelijkheid omdat de aanvragen voor premies nu pas op gang komen. Afgaande op de verkoopcijfers van de vorige jaren zouden die 20 miljoen euro moeten volstaan. Maar laten we niet vergeten dat de voorbije jaren vooral elektrische bedrijfswagens werden aangekocht, terwijl nu de particulieren van deze buitenkans willen profiteren om goedkoper een elektrische auto aan te kopen.
Advertentie – lees hieronder verder
Inderdaad, een premie 5.000 euro op een EV met een prijskaartje van maximaal 40.000 euro scheelt een flinke slok op de borrel. De signalen die we opvangen uit de sector, geven aan dat het succes wel eens veel groter dan verwacht kan zijn. De maatregel was al een tijdje bekend, waardoor veel kandidaat-kopers van een EV de aanschaf uitstelden tot begin 2024 om van de premie te genieten. De dealers hebben blijkbaar al veel bestelbonnen van enkele maanden geleden liggen voor elektrische wagens die pas dit jaar geleverd mogen worden.
First come, first served
Voorlopig voorziet de Vlaamse overheid een pot van 20 miljoen euro aan subsidies voor de aankoop van een elektrische auto van particulieren, volgens het principe ‘first come, first served’. Als dat geld verdeeld is, stopt de steun. Dit is althans momenteel het plan. Maar het zou natuurlijk niet ondenkbaar dat de overheid bij groot succes een extra budget voorziet of de maatregel volgend jaar herhaalt.
Maar wat als je als particuliere rijder nu rekent op die steun van 5.000 euro voor je EV, maar achter het net vist? Dat zit je wellicht met een financieel probleem, aangezien je plots enkele duizenden euro’s meer moet ophoesten. Een oplossing hiervoor is een opschortende voorwaarde bij het niet verkrijgen van een premie te laten opnemen in het verkoopcontract van je nieuwe auto, als de dealer daarmee akkoord gaat.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be