Stellen normale gebruikers al de nodige vragen en opwerpingen over elektrische auto’s, dan ligt de lat voor de politie nog een stuk hoger natuurlijk. Interventievoertuigen die ingezet worden voor dringende oproepen via 112 staan 24/7 ten dienste van de gemeenschap. Ze moeten het daarbij lang genoeg uitzingen voordat de agent aan de kant moet voor een laadsessie. Met de hulp van Volkswagen België, en speciale aftermarketbedrijven zullen de Gentse “Flikken” de technologie in de prakijk testen. Een primeur alvast. Opgepast dus als je in de Oost-Vlaamse hoofdstad een ID.4 tegenkomt.
Dat geldt vooral voor het zwarte exemplaar, dat als anoniem voertuig zal patrouilleren, naast een opvallende, in fluorescerende Battenburglivrei gestoken broerje. Naar zwaailichten lijkt het vruchteloos zoeken, maar ze zijn er wel. Alleen zitten ze ditmaal onder het dak, discreet achter de voorruit verstopt. Het zijn krachtige leds van de laatste generatie. Ze behoren tot het lijstje met specifieke aanpassingen om aan de unieke eisen van politiewerk te voldoen.
Goed voor de stroomlijn
Brent Hoste, Afdelingshoofd Voertuigen bij Politiezone Gent, legt uit dat een traditionele lichtbalk minder wenselijk was, omwille van de negatieve impact op de aerodynamica, en dus de efficiëntie, alias het rijbereik van het voertuig. In de koffer, dan weer, bevindt zich een speciale uitschuifbare gereedschapskist voor essentiële accessoires en spullen, zoals gevarenkegels, testers en markeergerief. De ruimte achterin was een doorslaggevend argument voor de politie.
Advertentie – lees hieronder verder
Op de voorbumper van de auto’s prijkt de sticker ‘Politiezone Gent Conceptcar EPV‘, een duidelijke uitleg dat deze SUV’s dienen als ‘proof of concept’ voor verdere evaluatie en om de pijnpunten aan te pakken. Er zal uitvoerig worden getest of ze tot in de puntjes klaar zijn voor noodoproepen via 112.
Saillant detail: de politie heeft niet voor de snelste of krachtigste ID.4 gekozen. Deze Pro-versies, met een batterij van 77 kWh, leveren weliswaar 286 pk en 545 newtonmeter aan de achterwielen, met de GTX heeft Volkswagen een nog krassere versie in de cataloog staan, goed voor 340 pk, vierwielaandrijving en een spurt van 0 naar 100 in 5,4 seconden (in plaats van 6,7 voor de Pro). Had gekund, want de metamorfose naar interventievoertuig is een grote belasting voor het gewicht én het vermogen.
“Deel uitmaken van transitie”
Dit zijn trouwens niet de eerste elektrische auto’s in dienst van de Gentse politie, maar totnogtoe bleven deze voorbehouden voor secundaire taken zoals wijkwerking en routineuze verplaatsingen.
De ID.4’s zijn ook niet noodzakelijk voor de strenge LEZ-regels van de stad. Prioritaire voertuigen staan op een witte lijst en dus ‘buiten de wet’ in dit geval. Dat geldt overigens ook voor de Europese de facto ban op de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor.
“Elektrificatie is momenteel essentieel voor het bereiken van duurzame mobiliteit, en de politie moet natuurlijk ook deel uitmaken van deze transitie. Herbekijken wat een politiewagen moet kunnen in verschillende situaties is dus noodzakelijk,” besluit Bart Schoenmaekers, diensthoofd Financiën en Middelen van Politie Gent. En de kostprijs? 70.000 euro voor de anonieme, en 85.000 euro voor de ID.4 met ‘fluohesje.’
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be