Primeur: Gentse politie test met Volkswagen ID.4

Omdat ze mee moet met de tijd, heeft de Gentse politie twee elektrische VW ID.4’s in dienst genomen als interventievoertuigen. Ook al is de overstap naar batterij-aandrijving geen verplichting, de federale politie-eenheid wil de mogelijkheden aftasten. Het zijn de eerste elektrische interventie-auto’s in België.

Gepubliceerd op 23 april 2024
Leestijd : 3 min

Deel

Primeur: Gentse politie test met Volkswagen ID.4

Stellen normale gebruikers al de nodige vragen en opwerpingen over elektrische auto’s, dan ligt de lat voor de politie nog een stuk hoger natuurlijk. Interventievoertuigen die ingezet worden voor dringende oproepen via 112 staan 24/7 ten dienste van de gemeenschap. Ze moeten het daarbij lang genoeg uitzingen voordat de agent aan de kant moet voor een laadsessie. Met de hulp van Volkswagen België, en speciale aftermarketbedrijven zullen de Gentse “Flikken” de technologie in de prakijk testen. Een primeur alvast. Opgepast dus als je in de Oost-Vlaamse hoofdstad een ID.4 tegenkomt.

Dat geldt vooral voor het zwarte exemplaar, dat als anoniem voertuig zal patrouilleren, naast een opvallende, in fluorescerende Battenburglivrei gestoken broerje. Naar zwaailichten lijkt het vruchteloos zoeken, maar ze zijn er wel. Alleen zitten ze ditmaal onder het dak, discreet achter de voorruit verstopt. Het zijn krachtige leds van de laatste generatie. Ze behoren tot het lijstje met specifieke aanpassingen om aan de unieke eisen van politiewerk te voldoen.

Goed voor de stroomlijn

Brent Hoste, Afdelingshoofd Voertuigen bij Politiezone Gent, legt uit dat een traditionele lichtbalk minder wenselijk was, omwille van de negatieve impact op de aerodynamica, en dus de efficiëntie, alias het rijbereik van het voertuig. In de koffer, dan weer, bevindt zich een speciale uitschuifbare gereedschapskist voor essentiële accessoires en spullen, zoals gevarenkegels, testers en markeergerief. De ruimte achterin was een doorslaggevend argument voor de politie.

Advertentie – lees hieronder verder

Op de voorbumper van de auto’s prijkt de sticker ‘Politiezone Gent Conceptcar EPV‘, een duidelijke uitleg dat deze SUV’s dienen als ‘proof of concept’ voor verdere evaluatie en om de pijnpunten aan te pakken. Er zal uitvoerig worden getest of ze tot in de puntjes klaar zijn voor noodoproepen via 112.

Saillant detail: de politie heeft niet voor de snelste of krachtigste ID.4 gekozen. Deze Pro-versies, met een batterij van 77 kWh, leveren weliswaar 286 pk en 545 newtonmeter aan de achterwielen, met de GTX heeft Volkswagen een nog krassere versie in de cataloog staan, goed voor 340 pk, vierwielaandrijving en een spurt van 0 naar 100 in 5,4 seconden (in plaats van 6,7 voor de Pro). Had gekund, want de metamorfose naar interventievoertuig is een grote belasting voor het gewicht én het vermogen.

Actiebeeld

“Deel uitmaken van transitie”

Dit zijn trouwens niet de eerste elektrische auto’s in dienst van de Gentse politie, maar totnogtoe bleven deze voorbehouden voor secundaire taken zoals wijkwerking en routineuze verplaatsingen.

De ID.4’s zijn ook niet noodzakelijk voor de strenge LEZ-regels van de stad. Prioritaire voertuigen staan op een witte lijst en dus ‘buiten de wet’ in dit geval. Dat geldt overigens ook voor de Europese de facto ban op de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor.

“Elektrificatie is momenteel essentieel voor het bereiken van duurzame mobiliteit, en de politie moet natuurlijk ook deel uitmaken van deze transitie. Herbekijken wat een politiewagen moet kunnen in verschillende situaties is dus noodzakelijk,” besluit Bart Schoenmaekers, diensthoofd Financiën en Middelen van Politie Gent. En de kostprijs? 70.000 euro voor de anonieme, en 85.000 euro voor de ID.4 met ‘fluohesje.’

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Elektrisch
Lithiumvrije batterijen goed op weg om de rijbereikrace te winnen

Lithium is niet de enige batterij die in elektrische auto’s wordt gebruikt. Alternatieve chemieën, zoals natrium, bieden interessante mogelijkheden en kunnen lithium zelfs volledig vervangen. De Chinese gigant CATL heeft zojuist de tweede generatie natriumbatterijen aangekondigd, met verbeteringen in kosten, koudebestendigheid en actieradius. Ontdek de details.

Tot 09:00 2 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.