In september maakte Vlaanderen bekend dat er een premie komt voor particulieren die een elektrische auto kopen. Deze aankondiging kwam onverwachts. Een aangename verrassing, want de overheid had eindelijk begrepen dat de transitie ondersteund moet worden met publieke middelen, net zoals bij zonnepanelen of warmtepompen. Voor nieuwe auto’s met een aankoopprijs onder 40.000 euro is een premie van 5.000 euro voorzien in 2024, 4.000 euro in 2025 en 3.000 euro in 2026. Voor een tweedehandsauto bedraagt de premie 3.000 euro in 2024, 2.500 euro in 2025 en 2.000 euro in 2026.
In theorie had deze regeling op 1 januari 2024 in werking moeten treden, met terugwerkende kracht tot 25 september 2023 voor de al bestelde elektrische wagens. Maar de Vlaamse regering moest hiervoor nog wachten op het advies van de Raad van State, waardoor de invoering van de premie vertraagde tot (ten vroegste) februari 2024.
Probleem
Wat een formaliteit had moeten zijn, blijkt nu toch veel ingewikkelder dan verwacht. De Raad van State heeft zopas haar advies uitgebracht en dat is helemaal niet gunstig, of toch niet over de huidige vorm van de premie. De instelling vindt namelijk dat Vlaanderen onvoldoende budget heeft gereserveerd voor deze premie: 20 miljoen euro in 2024, wat de premie theoretisch beperkt tot 4.000 nieuwe auto’s of 6.666 tweedehandswagens. Het systeem zou ook indruisen tegen het gelijkheidsbeginsel. Het idee van “wie eerst komt, eerst maalt” wordt afgekeurd, net als criteria zoals de aanmeldings- of goedkeuringsdatum, waardoor mensen niet gelijk behandeld worden.
Advertentie – lees hieronder verder
Omdat het gelijkheidsbeginsel niet gerespecteerd wordt en het bedrag van de premie zou dalen voor ‘laatkomers’, stelt de Vlaamse regering zich bloot aan juridische vervolging. “De situatie creëert onvermijdelijk legitieme verwachtingen bij geïnteresseerde kopers”, vindt de Raad van State.
Welke oplossing?
Het lijkt totaal onmogelijk dat de Vlaamse overheid terugkrabbelt en de beloofde premie gewoon schrapt. Intussen hebben veel geïnteresseerden al een elektrische auto besteld of gekocht die in aanmerking komt. Maar wat kan Vlaanderen doen? Twee dingen: ofwel het budget verhogen zodat alle aanvragers kunnen genieten van de beloofde premie, ofwel een nieuwe regeling uitwerken die het gelijkheidsbeginsel respecteert. Volgens verschillende overheidsbronnen is de eerste oplossing onhaalbaar, omdat het budget niet verhoogd kan worden. De tweede dan? Misschien. Maar als deze optie gekozen wordt, belooft de aanpassing heel wat kopzorgen. En dat zegt de Raad van State ook…
De aankooppremie wordt dus een probleem voor Vlaanderen. En dat op enkele maanden voor de verkiezingen, wanneer alle partijen proberen om kiezers voor zich te winnen. Er gaan al heel wat politieke stemmen op die de kwestie omschrijven als “een slechte politieke keuze”. De bevoegde minister, Lydia Peeters (Open Vld), heeft al gezegd dat ze haar uiterste best zal doen om een haalbare oplossing te vinden. Vrijdag komen enkele voorstellen op tafel tijdens de Vlaamse ministerraad, zodat de eerste premies eind februari toch aangevraagd kunnen worden. Het is te hopen…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be