Elektrisch

Tesla rijdt 2.500 km zonder laden

Youtubers zitten vol originele en vaak gekke ideeën. Zo wou Matt Mikka van Warped Perception een 2.500 km lange road trip afleggen met een Tesla zonder te stoppen aan een laadpaal. Hij bedacht een bijzondere oplossing om zijn Model S ‘zelfopladend’ te maken. (Beelden: Warped Perception)

Alain De Jong Alain De Jong | Gepubliceerd op 23 dec. 2022 | Leestijd: 4 min

Matt Mikka van Youtube-kanaal ‘Warped Perception’ wou graag een ‘draadloze’ Tesla, zodat zijn traject niet meer afhankelijk zou zijn van de beschikbare laadpalen onderweg en hij zelf zijn reisritme kon bepalen. Het is nu eenmaal een feit dat een trip met een gemiddelde elektrische auto in trajecten van maximaal 400 kilometer verloopt in functie van de aanwezige laadpunten onderweg.

Tesla

Advertentie – lees hieronder verder

Dat is niets voor Matt, die daarop besloot zijn Model S ‘zelfopladend’ te maken door middel van een boordgenerator, die onderweg de accu telkens kan opladen waardoor langere ritten in één ruk mogelijk worden. Daarvoor ging de Amerikaan nogal drastisch te werk. Hij verwijderde de achterruit en zette de slijpschijf in de achterpartij om er een 400 cc benzinemotor van 13 pk in te monteren. In de frunk (de koffer vooraan) kwam een … brandstoftank voor die hulpmotor.

Tesla

Hybride en luidruchtige Tesla

Hiermee was dus de ‘hybride’ Tesla geboren, die bovendien bij momenten zeer luidruchtig is. De hulpmotor in de koffer moet namelijk bij momenten stevig van jetje geven om voldoende stroom op te wekken om de accu weer bij te vullen. En dat gaat zelfs gepaard met een opvallende steekvlam aan de achterzijde, waardoor Matt’s Tesla vaak heel beziens had.

De missie van Matt was om een road trip te volbrengen zonder ook meer één keer laadpaal te moeten opzoeken. De ‘draadloze’ Tesla, die de hulpmotor als range extender gebruikt zoals ook bijvoorbeeld de eerste Opel Ampera, produceert dus onderweg de nodige stroom om de accu weer op te laden als dat nodig is.

Tesla

Efficiëntere hulpmotor nodig

Dat idee werkte alleen niet zo efficiënt als Matt zich had voorgesteld. Hij ging ervanuit dat hij de hulpmotor gewoon onderweg kon laten draaien en dat er zo weer voldoende stroom zou worden opgewekt om de Tesla aan de gang te houden. Dat lukte echter niet, zodat hij de wagen meermaals tijdens de nacht moest laten draaien om de accu weer voldoende bij te vullen.

engine

Matt kon uiteindelijk toch zijn geplande road trip volbrengen zonder ook meer één keer de Tesla aan een laadpaal te hangen, maar toch was hij niet helemaal tevreden over zijn reis van een goede 2.500 kilometer. “Ik wil reizen op mijn tempo en stoppen wanneer ik moe ben, en niet wanneer de Tesla zonder stroom valt. Daarom krijgt dit project een vervolg en ga ik een grotere en efficiëntere hulpmotor in de wagen bouwen, zodat ik steeds kan blijven doorrijden als ik dat wil en de accu onderweg wordt opgeladen tijdens het rijden”, besluit Matt Mikka van Warped Perception.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon