Matt Mikka van Youtube-kanaal ‘Warped Perception’ wou graag een ‘draadloze’ Tesla, zodat zijn traject niet meer afhankelijk zou zijn van de beschikbare laadpalen onderweg en hij zelf zijn reisritme kon bepalen. Het is nu eenmaal een feit dat een trip met een gemiddelde elektrische auto in trajecten van maximaal 400 kilometer verloopt in functie van de aanwezige laadpunten onderweg.
Dat is niets voor Matt, die daarop besloot zijn Model S ‘zelfopladend’ te maken door middel van een boordgenerator, die onderweg de accu telkens kan opladen waardoor langere ritten in één ruk mogelijk worden. Daarvoor ging de Amerikaan nogal drastisch te werk. Hij verwijderde de achterruit en zette de slijpschijf in de achterpartij om er een 400 cc benzinemotor van 13 pk in te monteren. In de frunk (de koffer vooraan) kwam een … brandstoftank voor die hulpmotor.
Advertentie – lees hieronder verder
Hybride en luidruchtige Tesla
Hiermee was dus de ‘hybride’ Tesla geboren, die bovendien bij momenten zeer luidruchtig is. De hulpmotor in de koffer moet namelijk bij momenten stevig van jetje geven om voldoende stroom op te wekken om de accu weer bij te vullen. En dat gaat zelfs gepaard met een opvallende steekvlam aan de achterzijde, waardoor Matt’s Tesla vaak heel beziens had.
De missie van Matt was om een road trip te volbrengen zonder ook meer één keer laadpaal te moeten opzoeken. De ‘draadloze’ Tesla, die de hulpmotor als range extender gebruikt zoals ook bijvoorbeeld de eerste Opel Ampera, produceert dus onderweg de nodige stroom om de accu weer op te laden als dat nodig is.
Efficiëntere hulpmotor nodig
Dat idee werkte alleen niet zo efficiënt als Matt zich had voorgesteld. Hij ging ervanuit dat hij de hulpmotor gewoon onderweg kon laten draaien en dat er zo weer voldoende stroom zou worden opgewekt om de Tesla aan de gang te houden. Dat lukte echter niet, zodat hij de wagen meermaals tijdens de nacht moest laten draaien om de accu weer voldoende bij te vullen.
Matt kon uiteindelijk toch zijn geplande road trip volbrengen zonder ook meer één keer de Tesla aan een laadpaal te hangen, maar toch was hij niet helemaal tevreden over zijn reis van een goede 2.500 kilometer. “Ik wil reizen op mijn tempo en stoppen wanneer ik moe ben, en niet wanneer de Tesla zonder stroom valt. Daarom krijgt dit project een vervolg en ga ik een grotere en efficiëntere hulpmotor in de wagen bouwen, zodat ik steeds kan blijven doorrijden als ik dat wil en de accu onderweg wordt opgeladen tijdens het rijden”, besluit Matt Mikka van Warped Perception.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be