Terwijl elektrisch rijden tot voor de energiecrisis nog aanzienlijk goedkoper was dan de klassieke aandrijvingen op diesel of benzine, is dat plaatje intussen ook totaal veranderd. De tarieven van de elektriciteit worden immers ook bepaald door de exploderende gasprijzen met ongezien hoge prijzen tot gevolg.
En dat heeft natuurlijk ook consequenties voor wie met een elektrische auto rijdt. Egear.be becijferde zopas de huidige kost van elektrisch rijden en dat geeft geen al te optimistisch beeld. Wie thuis oplaadt zonder zonnepanelen en deze maand het goedkoopste elektriciteitscontract afsluit, betaalt daar volgens de prognoses van de VREG 0,70€ per kWh voor.
Prijs verviervoudigd
Soms moet of wil je de batterij van je EV ook snel onderweg opladen en zal je merken dat ook de elektriciteitstarieven aan de laadstations fiks de hoogte zijn ingegaan. Zo betaal je aan de Tesla Superchargers momenteel 0,89€ per kWh. Met een Tesla abonnement aan 12,99€ per maand, of als Tesla-rijder, zakt die prijs tot 0,74€/kWh in België. Met een gemiddeld verbruik van 20 kWh per 100 km komt dit dus neer op een kost van 14,80€ met een abonnement of als Tesla-rijder, tot 17,80€ per 100 km voor wie tankt zonder abonnement.
Advertentie – lees hieronder verder
Noteer dat twee jaar geleden de prijs aan de Tesla Superchargers nog ongeveer 0,20€ per kWh bedroeg, wat betekent dat de tarieven intussen meer dan verviervoudigd zijn. Volgens het onderzoek van Egear.be hanteert België samen met Denemarken trouwens de hoogste tarieven aan de Tesla Superchargers in Europa.
In de buurlanden Nederland, Duitsland, Frankrijk en Luxemburg betaal je zonder abonnement momenteel respectievelijk 0,84€/kWh, 0,80€/kWh, 0,79€/kWh en 0,69€/kWh. Het goedkoopste land in Europa is echter Finland, waar je zonder abonnement slechts 0,55€/kWh betaalt.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be