Is Vlaams verbod op verbrandingsmotoren in 2029 nu al mislukt?

Geen auto’s of bestelwagens met verbrandingsmotor vanaf 2029: met die aankondiging kwam de Vlaamse regering in 2021 plots op de proppen. Vandaag valt sterk te betwijfelen of deze bizarre maatregel er echt zal komen. Zelfs partijen die het zelf goedkeurden, geloven er niet meer in.

Gepubliceerd op 3 maart 2024
Leestijd : 2 min

Deel

Is Vlaams verbod op verbrandingsmotoren in 2029 nu al mislukt?

Terwijl Europa het houdt op 1 januari 2035, wil Vlaanderen al vanaf 1 januari 2029 volledig elektrisch gaan. In de nota met bijkomende maatregelen voor het klimaatplan die de Vlaamse regering genomen heeft op 5 november 2021 staat letterlijk: “We vragen de federale overheid de aankoop van fossiele verbrandingsmotoren van personen- en bestelwagens uit te faseren vanaf 1 januari 2029.” Toen al kwam dit over als een paniekmaatregel om snel nog een klimaatplan op tafel te leggen.

“Voorwaarden niet vervuld”

Vandaag zijn de twijfels nog groter. Dat bleek duidelijk tijdens een debat met Vlaamse politici tijdens de Automotive eMotion Summit van Febiac. Opvallend was bijvoorbeeld het standpunt van Annick De Ridder van N-VA, dat deze maatregel als regeringspartij mee heeft goedgekeurd. “We hebben dit besloten onder drie specifieke voorwaarden. Ten eerste moeten er genoeg laadpalen zijn. Ten tweede moet het betaalbaar zijn om elektrisch te rijden. En ten derde moet er genoeg keuze zijn op de markt. Die voorwaarden zijn niet vervuld, dus het zal niet lukken. De datum zal achteruitgeschoven worden. We hoeven niet sneller te gaan dan Europa.”

laadpaal-2

Advertentie – lees hieronder verder

“Fake maatregel”

Volgens Stijn Bex van oppositiepartij Groen heeft de Vlaamse regering brieven geschreven aan Europa om de deadline te vervroegen, maar tevergeefs. “Dit komt er dus niet. We halen onze doelen niet.” Joris Vandenbroucke (Vooruit) omschrijft het als “een fake maatregel van de regering die nog snel een maatregel wou voor het klimaatplan”. Hij wijst er ook op dat het inschrijven van auto’s een federale bevoegdheid is en dat er binnen Europa nog niet genoeg capaciteit is om de batterijen voor elektrische auto’s te bouwen.

“Vlaanderen is zelfs niet bevoegd om deze maatregel in te voeren”, merkt Sammy Mahdi van cd&v terecht op. “Laten we niet aan gold-plating doen (als lidstaat strenger optreden dan Europa eigenlijk voorschrijft, n.v.d.r.).”

“Samen beslist”

Alleen Open Vld en Lydia Peeters lijken nog te geloven dat het verbod in 2029 er effectief komt. “We hebben met drie partijen (Open Vld, cd&v en N-VA, n.v.d.r.) samen beslist om de klimaatdoelen te halen, onder meer met mobiliteitsmaatregelen.” Ze begrijpt niet waarom de andere partijen er niet meer in geloven. Benieuwd wat de volgende Vlaamse regering hierover beslist na de verkiezingen…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Elektrisch
Lithiumvrije batterijen goed op weg om de rijbereikrace te winnen

Lithium is niet de enige batterij die in elektrische auto’s wordt gebruikt. Alternatieve chemieën, zoals natrium, bieden interessante mogelijkheden en kunnen lithium zelfs volledig vervangen. De Chinese gigant CATL heeft zojuist de tweede generatie natriumbatterijen aangekondigd, met verbeteringen in kosten, koudebestendigheid en actieradius. Ontdek de details.

Tot 09:00 2 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.