Het valt nog moeilijk te begrijpen. Amper enkele weken geleden zette Duitsland de Europese Commissie onder druk over het verkoopverbod op nieuwe auto’s met verbrandingsmotor vanaf 1 januari 2035. Duitsland verdedigde – met de steun van enkele andere landen zoals Italië, Polen en Tsjechië – zijn industrie door te pleiten voor CO2-neutrale synthetische brandstoffen. Hiermee zouden verbrandingsmotoren ook na de bewuste deadline kunnen blijven bestaan.
En het pleidooi werkte: de Europese Commissie plooide en zal een voorstel doen rond het gebruik van synthetische brandstoffen, ten laatste tegen het najaar van 2024. Porsche, Mercedes en Audi zijn allemaal merken die het gebruik van deze e-fuels steunen om bepaalde – vooral de krachtigste – auto’s te kunnen blijven verkopen.
Porsche wel, Volkswagen niet
Binnen de Volkswagen-groep is Porsche bijzonder actief op het vlak van synthetische brandstoffen. Het merk heeft geïnvesteerd in een testfabriek in Chili. Maar het beleid van Porsche lijkt niet het beleid van de groep te zijn. Thomas Schäfer, de baas van Volkswagen, uitte in een lang interview met Automotive News Europe kritiek op de synthetische brandstoffen.
Advertentie – lees hieronder verder
“De toestand rond synthetische brandstoffen is veel gedoe over niets. Verbrandingsmotoren zijn tegen 2035 toch al dood. Bij Volkswagen stoppen we ermee in 2033 en in 2030 zullen we in Europa al 80 procent elektrische auto’s verkopen. Waarom dan nog een fortuin uitgeven aan oude technologie die geen voordelen biedt?”, verklaarde Thomas Schäfer. “We hebben nu al niet genoeg energie, waarom zouden we ze dan verspillen aan e-fuels?”, voegde hij eraan toe.
Zijn standpunt is begrijpelijk. We mogen niet vergeten dat de man eigenlijk alleen de nieuwe strategie van Volkswagen verdedigt, die Matthias Müller destijds in de nasleep van dieselgate heeft uitgestippeld met als doel om koste wat het kost over te schakelen op elektrische auto’s.
Het geval van Porsche – en meer bepaald de 911 – is natuurlijk helemaal anders. De CEO van Volkswagen vermijdt wel om het Porsche-management rechtstreeks aan te vallen. “Ik geloof niet dat Oliver Blume (de CEO van Porsche, n.v.d.r.) achter het Duitse lobbywerk voor biobrandstoffen zit. Bovendien wordt het debat over biobrandstoffen vaak verkeerd begrepen. Ze kunnen een rol spelen bij het koolstofvrij maken van bestaande auto’s, maar ze zullen elektrische voertuigen niet vervangen.” Mooi teamwork, maar moeilijk te geloven…
Euro 7-norm
Thomas Schäfer voorziet dat er binnen zijn merk nog tot 2033 nieuwe auto’s met verbrandingsmotor gebouwd worden. Hij maakt ook van de gelegenheid gebruik om terug te komen op de Euro 7-norm… waartegen Volkswagen bij Europa lobbyt.
Het Duitse merk heeft namelijk gevraagd om de invoering van de nieuwe Euro 7-norm in ieder geval uit te stellen tot minstens de herfst van 2026 (een jaar uitstel dus) voor nieuwe modellen, zodat ook alle modellen die al op de markt zijn er vanaf de herfst van 2027 aan kunnen voldoen.
Thomas Schäfer geeft deels toe dat hij gesprekken met de Commissie gevoerd heeft: “We hebben via de VDA (Duitse autofederatie, n.v.d.r.) veel discussies gevoerd en ik moet zeggen dat er veel misverstanden zijn geweest. (…) Ik heb wel het gevoel dat een oplossing in het verschiet ligt.”
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be