Elektrisch

Waarom hebben elektrische auto’s volle velgen?

Elektrische wagens hebben vaak een iets andere silhouet dan klassieke auto’s met een verbrandingsmotor. Dat geldt ook voor de velgen, die soms vol of niet opengewerkt zijn. Gocar.be legt waarom dat zo is.

Geschreven door David Leclercq | 19/09/2021

Elektrische auto’s zullen de komende jaren pas echt boomen. Dit is het gevolg van de Belgische wetgeving voor de fiscale aftrekbaarheidsregels die nog enkel gunstig zal zijn voor auto’s op batterijen, maar ook van een Europees besluit dat vanaf 2035 een verbod op de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren in Europa voorziet.

Dit zorgt er allemaal voor dat elektrische auto’s veel talrijker zullen worden. Over het algemeen lijken ze nog sterk op de klassieke modellen met een verbrandingsmotor en onderscheiden ze zich vooral door een hele reeks designelementen: een gesloten grille, spiegels die verder van het koetswerk staan, een volledige bodemplaat en … velgen (of wielen) die vaak vol zijn. Waarom is dat?

Gestroomlijnder

Het antwoord op die vraag is eigenlijk relatief eenvoudig: dit typische kenmerk wordt bepaald door de aerodynamica die een directe invloed heeft op het verbruik en dus het rijbereik, dat één van de gevoelige punten van de elektrische auto blijft. En voor de velgen is het als voor een tijdrit in het wielrennen: men sluit de wielen af om te voorkomen dat de openingen turbulenties creëren. Hetzelfde idee geldt voor het gesloten rooster in de neus (omdat de lucht die binnenkomt, de auto automatisch afremt) of voor de bodemplaat om de luchtstroom onder de wagen beter te geleiden.

Al deze elementen dragen zowel bij aan het verbeteren van de luchtweerstandcoëfficiënt (Cx), als van de frontale luchtweerstand (SCx), dit wil zeggen het beperken van de wervelingen veroorzaakt door het voortbewegen van de auto in de lucht, die de neiging hebben achter het voertuig weer aan te wakkeren en dus opnieuw voor een remeffect te zorgen. Daarom hebben elektrische auto’s en ook hun wielen een specifiek ontwerp.

De constructeurs voegen daarom een hele reeks kleine elementen toe om het verbruik en dus de autonomie te optimaliseren. Natuurlijk hebben alleen de wielen niet veel effect, maar het is één van de talrijke elementen in de zoektocht naar efficiënter rijden.

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook

Wagens voor u

Auto's