Elektrisch

Welke accucapaciteit rest na 100.000 km?

Een belangrijke zorg van de EV-rijder is hoe lang de accu het zal uithouden. Terecht, want dit is het duurste onderdeel van een elektrische auto. Een nieuw onderzoek van ADAC toont aan dat het allemaal veel beter meevalt dan verwacht.

Alain De Jong Alain De Jong | Gepubliceerd op 6 nov. 2023 | Leestijd: 4 min

De range anxiety (of de angst om zonder stroom te vallen) wordt niet alleen bepaald door het rijbereik van een elektrische auto of de dichtheid van het laadnetwerk, maar ook door de accucapaciteit op langere termijn. Want als daarmee het rijbereik aanzienlijk daalt, neemt ook de bruikbaarheid van een EV enorm af. De veronderstelde slechte toestand van de accu na enkele jaren gebruik is dan ook nog steeds een belangrijke hinderpaal voor nieuwe kopers van een elektrische auto.

EV

Advertentie – lees hieronder verder

Beter dan verwacht

Nu blijkt dat allemaal best mee te vallen. De automerken geven meestal aan dat een elektrische auto na 100.000 km nog steeds 70 tot 75 procent van zijn accucapaciteit zal behouden. Dat kunnen ze natuurlijk wel mooi beweren, maar tot hiertoe waren er nog weinig data verzameld om dat echt te staven. Vandaar dat het recente onderzoek van de Duitse mobiliteitsorganisatie ADAC zeer interessant is. Zij gingen effectief na hoeveel capaciteit en dus actieradius een EV verliest nadat hij 100.000 km heeft afgelegd.

Hiervoor werd een Volkswagen ID.3 Pro S van 204 pk gebruikt met een batterij van 82 kWh, die een nettocapaciteit van 77 kWh levert en nieuw een rijbereik van 525 kilometer heeft. Officieel verzekert Volkswagen dat deze wagen na 100.000 afgelegde kilometers nog steeds 74 procent van zijn accucapaciteit en actieradius behoudt.

En kijk eens aan: na de test van ADAC bleek dat de accu van de Volkswagen ID.3 met 100.000 km op de teller nog steeds 93 procent de originele capaciteit leverde en nog altijd 488 kilometer kon afleggen op één batterijlading. De organisatie benadrukt dat de test gebeurde in zeer reële omstandigheden, waarbij de wagen regelmatig aan snelladers hing en ook vaak volledig werd opgeladen, terwijl dit net wordt afgeraden door de constructeur om de levensduur van de accu te bevorderen.

Kan slim laden ons redden van een black-out?

Doorgaan tot 160.000 km

Deze resultaten zijn hoopgevend voor de levensduur van een elektrische auto. Maar het blijft ook uitkijken naar het vervolg van deze test, want ADAC gaat met de Volkswagen ID.3 doorrijden tot er 160.000 kilometer op de teller staan. Dat is een belangrijke kaap waarna de garantie bij Volkswagen verloopt en de eigenaar dus opdraait voor alle kosten bij averij. Volkswagen garandeert trouwens ook na 160.000 km elektrisch rijden nog steeds een accucapaciteit van 70 procent, wat overeenkomt met zo’n 365 km rijbereik. Wordt vervolgd. 

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon