Wordt vermogen van snelladers echt begrensd tot 50%?

Het netwerk van snelladers wordt steeds groter en de vermogens scheren hoge toppen: tot 400 kW. Kun je dan in enkele minuten opladen? Niet zo snel… Sommige leveranciers beperken bewust het vermogen van hun laadstations. Waarom doen ze dat?

Gepubliceerd op 2 februari 2024
Leestijd : 4 min

Deel

Wordt vermogen van snelladers echt begrensd tot 50%?

 

Qua laadnetwerk loopt België nog altijd achter op andere Europese landen zoals Frankrijk, Duitsland en Nederland. Maar het netwerk blijft uitbreiden en wordt geleidelijk dichter én krachtiger. Op grote verkeersassen of in de onmiddellijke omgeving zijn ultrasnelle laadstations nodig, want automobilisten willen natuurlijk zo weinig mogelijk stilstaan.

Er zijn steeds meer aanbieders van snelladers: Ionity, Luminus, Tesla, Fastned en noem maar op. Deze bedrijven kondigen regelmatig de komst van nieuwe laadpunten aan, telkens krachtiger en dus sneller dan de vorige. Ionity, het consortium opgericht door BMW, Ford, Hyundai, Mercedes-Benz en Volkswagen, presenteerde vorig jaar zijn nieuwe HYC400-lader, die een laadvermogen van 400 kW belooft, in plaats van de vorige 350 kW. Dat is stevig.

Helft van vermogen?

Tot zover zou je denken dat er grote vooruitgang geboekt worden. Onze collega’s van Automobile Propre onthullen echter dat deze nieuwe oplaadpunten beperkt zijn tot de helft van hun vermogen, namelijk 200 kW in plaats van de aangekondigde 400 kW. En dan hebben we het niet over het geval waarin twee auto’s tegelijk zijn aangesloten op het laadstation en het vermogen gehalveerd wordt (2×200 kW). Het geldt ook wanneer er maar één auto oplaadt (uiteraard afhankelijk van de batterijcapaciteit van die auto).

Advertentie – lees hieronder verder

Ionity kiest blijkbaar voor een andere aanpak, ook in België. We namen contact op met de persafdeling van Ionity en die bevestigde deze keuze: “We zijn transparant in ons aanbod en onze prijzen, en we willen onze klanten een gemakkelijke, probleemloze laadervaring bieden. Daarom hebben we besloten, gecommuniceerd en aangegeven op de Ionity-laders dat de HYC400 een maximumcapaciteit van 200 kW per laadpunt biedt. Zelfs als er maar één elektrisch voertuig wordt opgeladen, zullen we de 200 kW niet overschrijden. Een laadcapaciteit van 200 kW staat synoniem voor laden met een hoog vermogen en beantwoordt aan de marktvraag.” Het idee is dus om een continu laadvermogen te garanderen aan alle klanten zonder schommelingen (een batterij laadt niet lineair op, er zijn laadpieken).

ionity_iaa_2019_05

Deze situatie is toch wat jammer, omdat klanten een hoger laadvermogen verwachten, zelfs al wordt dit correct aangegeven. De naam van het laadstations is verwarrend. Tenminste voor automobilisten die weten dat hun auto eigenlijk een hogere piek dan 200 kW aankan, zoals de Porsche Taycan, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6 of BMW i4. Wie een hogere piek verwacht, krijgt die dus niet. Tenzij je kiest voor het laadpunt met 350 kW dat wel dit maximale vermogen levert, al kan geen enkele auto dit momenteel aan. Maar wat is dan het voordeel, behalve een stabieler vermogen? Het voordeel is vooral voor Ionity. De laadpunten van 400 kW hebben laadcontrole, wat de installaties veel sneller en gemakkelijker maakt. En aangezien er nog veel geplaatst moeten worden… Voor zover bekend, doet alleen Ionity dit.

Wat zijn de favoriete laadstations van Belgen?

Onlangs publiceerde de app Chargemap een rangschikking van de beste laadnetwerken in alle Europese landen, waaronder België. De app verzamelde in totaal 390.000 meningen van 112.000 mensen. Om in de rangschikking opgenomen te worden, was een minimum van 300 beoordelingen vereist. Er werd rekening gehouden met de volgende criteria: algemene gebruikerservaring, prijs-kwaliteitverhouding en kwaliteit/betrouwbaarheid van de infrastructuur.

fastned

In België blijkt het Fastned-netwerk (Nederland) het populairst bij EV-rijders. Op de tweede plaats staat DATS 24 van de Colruyt-groep, voor de Franse start-up Electra.

Top 10 laadstations (België 2023 – Chargemap)

1. Fastned
2. DATS 24
3. Electra
4. Lidl
5. EnergyDrive
6. Allego
7. TotalEnergies
8. Diego Luxembourg
9. E-Flux
10. Ionity

Als we alleen kijken naar de prijs-kwaliteitverhouding, ziet de lijst er anders uit: Lidl, EnergyDrive, Diego Luxembourg, Fastned, DATS 24, Allego, Electra, Mobiflow, TotalEnergies en E-Flux. In Frankrijk, Duitsland en Noorwegen heeft Ionity onlangs zijn prijzen verlaagd. Maar dat is hier nog niet het geval. Hopelijk kan de concurrentie de komende jaren een grotere rol spelen op dit vlak…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Elektrisch
Lithiumvrije batterijen goed op weg om de rijbereikrace te winnen

Lithium is niet de enige batterij die in elektrische auto’s wordt gebruikt. Alternatieve chemieën, zoals natrium, bieden interessante mogelijkheden en kunnen lithium zelfs volledig vervangen. De Chinese gigant CATL heeft zojuist de tweede generatie natriumbatterijen aangekondigd, met verbeteringen in kosten, koudebestendigheid en actieradius. Ontdek de details.

Tot 09:00 2 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.