De Lijn bekijkt nog wie de elektrische bussen mag leveren en schrijft hiervoor een aanbesteding uit. Voor de eerste 60 exemplaren, die in de loop van het tweede semester van volgend jaar bij de huidige vloot zullen worden gevoegd, nadat ze verschillende tests zijn ondergaan, wordt aangeklopt bij twee leveranciers. Men schat het totale prijskaartje (de 350 elektrische bussen plus de bijhorende oplaadinfrastructuur) op ruwweg 200 miljoen euro. De bussen zouden een autonomie van ongeveer 220 kilometer hebben.
“Megabestelling”
De Vlaamse plannen om het openbaar vervoer meer te elektrificeren, zijn niet eenvoudig verwezenlijkbaar. Afgelopen zomer heeft De Lijn een eerste aanbesteding voor 970 elektrische bussen opgeschort. Er werd namelijk beslist om een gefaseerde aankoopstrategie te volgen en dus geen eenmalige “megabestelling” te plaatsen. Daarop werd een eerste lichting van 200 bussen overwogen.
Van Hool
In januari werd echter opgeroepen om de aanbestedingsprocedure te herzien omdat sommige fabrikanten, waaronder het Vlaamse bedrijf Van Hool (Koningshooikt), van de aanbesteding dreigden te worden uitgesloten. Van Hool kan nu in gans Europa meedoen aan deze procedure.
Advertentie – lees hieronder verder
Op dit ogenblik telt de vloot van De Lijn amper tien elektrische bussen, meer bepaald in Leuven en Antwerpen, op een totaal van 2.337 voertuigen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be