Mobiliteit

5 foute ideeën om het verbruik te beperken

De stijging van de energieprijs zet ons aan om voorzichtig om te springen met fossiele brandstoffen. Daarom hebben vele automobilisten meer aandacht voor hun brandstofverbruik. Pas echter op voor mythes en foute (goede) adviezen.

Geschreven door David Leclercq | 30/11/2021

1. Te veel druk in de banden

pression pneu

De rolweerstand van de banden is verantwoordelijk voor 20% van het verbruik van een voertuig. Dat wil dus zeggen dat hun invloed belangrijk is. Wie al eens op de fiets rijdt weet heel goed dat je vlotter bolt met zeer goed opgepompte banden. Zou dat met een auto hetzelfde zijn? Eigenlijk niet. Omdat het te hard oppompen van de banden het verbruik niet vermindert, terwijl het ook het weggedrag en comfort beperkt. Te hard opgepompte banden slijten ook sneller. Daarom moet je de aanbevelingen van de fabrikanten respecteren, want dat laat toe om het verbruik te optimaliseren.

2. Motorsturing aanpassen

Zowel in gespecialiseerde tijdschriften als op internet wordt vaak de herprogrammering van de motorsturing of chiptuning aangeprezen, zowel om de prestaties te verbeteren als de motoremissies te beperken. De perfecte formule! Klopt dat ook? In feite worden de prestaties door deze ingreep verbeterd, maar niet het verbruik, simpelweg omdat men vooral op zoek gaat naar hogere toerentallen of de ontsteking aanpast. Dit levert geen brandstofbesparing op, maar zeker is dat de mechanische garantie op je auto hiermee vervalt. Vergeet niet dat deze veranderingen de belasting op de mechaniek verhogen, met het risico op een breuk tot gevolg.

3. Brandstofbesparende chips

Sommige chips hebben als functie het ioniseren of magnetiseren van benzine of diesel, wat als effect een lager verbruik zou hebben. Ze kosten tussen de 150 en 300 euro, maar er bestaat geen wetenschappelijke basis voor. Het is dus beter gewoon de onderhoudsvoorschriften te volgen, dat zal zeker voordeliger zijn.

4. Bougies schoonmaken

nettoyer bougies

Voor benzinemodellen waarbij de ontsteking gebeurt via bougies of ontstekingskaarsen leeft een oude mythe dat ze met de hand moeten worden gereinigd om een optimale ontsteking te garanderen. In feite heeft deze handeling geen invloed op het brandstofverbruik, simpelweg omdat de bougies zelfreinigend zijn wanneer de motor zijn bedrijfstemperatuur bereikt.

5. Gebruik van additieven

Additieven zijn stoffen die de motor zouden reinigen. Als je ze in een oude motor gebruikt, zal er de eerste keer waarschijnlijk een effect zijn. Maar daarna zal de natuurlijke vervuiling snel weer optreden, waardoor het gebruik van deze additieven op lange termijn eerder nutteloos is.

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook

Wagens voor u

Auto's