In Brussel is Actiris (de werkgelegenheidsdienst) tevreden. Want 2022 heeft 39.000 nieuwe banen opgeleverd in onze hoofdstad, wat het totaal aantal banen op zo’n 835.000 brengt. Vorig jaar bereikte de werkgelegenheidsgraad van mensen tussen 20 en 64 jaar 65,2%, een stijging van 3,5% ten opzichte van 2019 (vóór de gezondheidscrisis).
Actiris stelt ook vast dat de helft van deze banen voor Brusselaars zijn, wat uiteraard zeer goed nieuws is.
Maar waarom heeft Gocar het in hemelsnaam over banen in het Brussels Gewest? Wel, eenvoudigweg omdat jobs verplaatsingen en dus pendelaars betekenen. En dat zijn er wel wat…
Advertentie – lees hieronder verder
400.000 dagelijkse pendelaars
Deze gunstige context voor de werkgelegenheid is ook gunstig voor de pendelaars. Volgens Statbel, het Belgische nationale bureau voor de statistiek, reizen steeds meer pendelaars naar de hoofdstad om er te werken. In totaal kwamen in 2022 267.423 Vlamingen in Brussel werken, een cijfer dat 3% hoger ligt dan in 2021.
De groei is nog groter voor het zuiden van het land, met 146.000 Walen die naar Brussel reizen om te werken, een stijging van 7% ten opzichte van 2021. In vergelijking met 2015 waren er 48.000 minder pendelaars. Het is dan ook begrijpelijk waarom de files op bepaalde dagen problematischer dan op andere dagen kunnen zijn.
Niet alleen werk
Actiris oppert verschillende verklaringen voor deze explosie van het aantal pendelaars. De werkgelegenheid is natuurlijk een factor, maar niet de enige. Telewerken op grote schaal is ook een reden waarom meer Vlamingen en Walen in Brussel solliciteren.
Omdat het niet meer nodig is om elke dag naar kantoor te gaan, beproeven sommigen hun geluk in de hoofdstad, waar de banen vaak beter betaald worden, iets wat ze in andere omstandigheden niet zouden hebben gedaan.
Bovendien, als meer Vlaamse en Waalse werknemers in de hoofdstad komen werken, zal de pendelquote, d.w.z. het aantal pendelaars in verhouding tot de werkgelegenheid, zeer licht dalen. In 2022 wordt 49,5% van de banen bezet door pendelaars, tegenover 50,6% in 2021. Met andere woorden, ongeveer één baan op twee wordt bezet door iemand die in een ander gewest dan Brussel woont.
Een ander belangrijk detail is dat het aantal pendelaars weliswaar toeneemt, maar dat de files niet problematischer zijn dan vroeger en dat de autoriteiten zelfs een daling van het inkomend verkeer op de hoofdwegen vaststellen, waarschijnlijk als gevolg van telewerk en het gebruik van andere vervoermiddelen dan de auto. Het observatorium Good Move van Brussels Mobility heeft zelfs een daling van de verkeersstromen in de tunnels met 26% tussen 2019 en 2022 vastgesteld. Is dit echt waar?
Omgekeerd is het belangrijk op te merken dat de trend niet dezelfde is voor Brusselaars die buiten Brussel werken. Dat zijn er zelfs iets minder dan in 2019. Het zijn er 55.992 in Vlaanderen en 23.396 in Wallonië.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be