In zijn onderhandelaarsnota schreef Magnette dat Belgische firma’s binnen dit en enkele jaren enkel nog emissieloze voertuigen mogen aanbieden aan hun personeel, en dat dus enkel elektrische wagens en auto’s op waterstof in aanmerking zullen komen als bedrijfs- of salariswagen.
Binnen dit en enkele jaren?
Het PS-kopstuk wil dat de leasingkosten van een benzine- of dieselwagen stelselmatig duurder worden tot 2023 en dat er vervolgens géén auto’s met een verbrandingsmotor als bedrijfs- of salariswagen worden ingezet. Daarnaast ijvert Magnette voor een uitgebreider mobiliteitsbudget, net zoals de CD&V.
Momenteel rijden er zo’n 660.000 bedrijfswagens rond. Het lijkt ons sterk dat die op 3 jaar tijd allemaal vervangen kunnen/zullen worden door EV’s, die niet alleen duurder zijn in aankoop maar ook over een beperktere actieradius beschikken. Voor bijvoorbeeld vertegenwoordigers kan dit een serieus probleem opleveren, en dan hebben we het nog niet eens over het acute gebrek aan (functionerende) laadpalen in België gehad. Het jaar 2023 als deadline voor de maatregel, als deze erdoor komt tenminste, “moet wel nog onderhandeld worden”. Ze zouden zich beter eerst concentrereren op de vorming van een echte regering, denken wij dan.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be