Opmerkelijk nieuws uit Antwerpen: de parkeerregels veranderen vanaf 1 augustus 2023, vooral in de binnenstad. Bezoekers van het gebied dat zich uitstrekt van de Leien tot de Scheldekaaien zullen alleen nog mogen parkeren in ondergrondse parkings.
Parkeren op straat wordt simpelweg verboden, behalve voor bewoners, die een parkeerkaart kunnen aanvragen. Er zullen enkele uitzonderingen gelden, bijvoorbeeld voor gezondheidswerkers, ondernemers en autodelers, die wel een speciale vergunning moeten aanvragen. Gehandicapten vallen niet onder deze regels.
Complexe procedure
Bezoekers van buurtbewoners kunnen nog altijd op straat parkeren, maar alleen als hun gastheer hen via een webportaal heeft aangemeld. Zij mogen dan drie uur op straat parkeren, tegen betaling van 3,8 euro per uur. Niet bepaald gastvrij…
Advertentie – lees hieronder verder
Burgemeester Bart De Wever (N-VA) heeft in een interview met de Antwerpse lokale televisie gezegd dat er in parkeergebouwen buiten en binnen het betrokken gebied genoeg plaats is om comfortabel te parkeren. Bovendien komt er een nieuwe ondergrondse parking met 400 plaatsen aan het Loodswezen, in de buurt van het Mas.
Wat is de bedoeling?
Het stadsbestuur en de burgemeester willen met deze nieuwe parkeerregels de binnenstad voetgangersvriendelijker maken. We kunnen niet zeggen dat de invoering van deze maatregel als een complete verrassing komt, want politici vertelden eerder al aan dat dit er zat aan te komen. Volgens De Standaard zei de Antwerpse schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) afgelopen februari al dat er een akkoord bereikt was tussen de verschillende diensten en politieke partijen om bezoekers te verplichten hun auto in een parkeergarage te parkeren.
Het is echter de vraag of zo’n maatregel zal leiden tot de (verhoopte) daling van het stadsverkeer. Pieter Vansteenwegen, onderzoeker aan het mobiliteitsinstituut van de KU Leuven, zegt aan De Standaard dat voorzichtigheid geboden is, maar hij verwacht toch dat minder bestuurders een parkeerplaats zullen zoeken, een zoektocht die altijd een bron van ergernis is.
Economische gevolgen?
De vraag is wat de handelaars van deze maatregel vinden. Zullen winkeliers of restauranthouders niet de dupe worden van deze beslissing? Iedereen hoopt dat dit niet het geval is en dat de betere levenskwaliteit opweegt tegen tot de prijs en de beperkingen van verplicht parkeren in een parkeergebouw. Het vergt altijd tijd om aan een nieuwe situatie te wennen. Maar volgens Antwerpen is dit blijkbaar de beste oplossing.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be