Mobiliteit

Autonome auto’s: meer verkeer en lagere snelheden

Volledige automatisering van het wagenpark zou waarschijnlijk leiden tot een toename van het verkeer en een afname van de snelheid op de toch al overbelaste delen van het Belgische wegennet, zo blijkt uit een simulatie van het Federaal Planbureau, die maandag is vrijgegeven.

Belga | Gepubliceerd op 12 jul. 2021 | Leestijd: 4 min

De federale instantie waarschuwt dat “we niet blind mogen zijn voor bijwerkingen” van autonome auto’s.

Verbeteren autonome auto’s de verkeersdoorstroming?

Het Federaal Planbureau heeft de impact van een volledige automatisering van het Belgische wagenpark onderzocht. Een technische oefening, aangezien veel parameters moeilijk te voorspellen zijn. Desalniettemin heeft het planbureau een aantal voorlopige conclusies getrokken.

Advertentie – lees hieronder verder

Verwacht wordt dat autonome auto’s de doorstroming van het verkeer zullen verbeteren dankzij een kortere reactietijd in vergelijking met mensen, kortere tussenpozen tussen voertuigen, minder ongevallen, een betere verdeling van het verkeer op het netwerk, een betere synchronisatie met verkeerslichten en een grotere stabiliteit van de verkeersstromen. Deze vloeiendheid zal de aantrekkelijkheid van de auto en dus de vraag naar autovervoer doen toenemen. Op nationale schaal spreekt men over een toename van ongeveer 1%.

Bovendien zullen autonome auto’s de “kosten van de tijd” die op de weg wordt doorgebracht, doen dalen: het zal immers minder nodig zijn om op het verkeer te letten en de autorit zal minder als “tijdverlies” worden beschouwd, wat de aantrekkingskracht van de auto nog zal vergroten. Het aantal voertuigen/kilometers zal met 18 tot 23% toenemen in vergelijking met een scenario zonder zelfrijdende auto’s. De snelheid op de drukste wegen zal dus dalen, tot 37% in de zone van en rond Brussel.

Lager verbruik en lagere verzekeringskosten

Hoewel de aanschaf van een autonome auto meer zal kosten, zal het lagere energieverbruik per kilometer die hogere prijs compenseren, evenals de lagere verzekeringskosten. Ook deze effecten zullen de vraag naar autovervoer met ongeveer 2% doen stijgen. De toename van de vraag naar autovervoer zal veel groter zijn dan de afname van de vraag naar andere vervoerswijzen.

Lagere gemiddelde snelheid

Tijdens de spitsuren zal de gemiddelde snelheid op het gewestelijk expresnet rond Brussel met 28% dalen, terwijl in minder drukke gebieden de daling van de snelheid van de auto’s niet meer dan 5% zal bedragen.

“Deze eerste effectanalyse is gebaseerd op enkele vereenvoudigende aannames – maar veel elementen waarmee in de analyse geen rekening is gehouden, leiden tot de conclusie dat de toename van het verkeersvolume zelfs nog groter zou moeten zijn,” concludeert het Planbureau. Autonome auto’s kunnen zo een nieuwe vraag creëren van mensen die nu nog niet met de auto rijden, zoals kinderen of mensen met beperkte mobiliteit.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon