De federale instantie waarschuwt dat “we niet blind mogen zijn voor bijwerkingen” van autonome auto’s.
Verbeteren autonome auto’s de verkeersdoorstroming?
Het Federaal Planbureau heeft de impact van een volledige automatisering van het Belgische wagenpark onderzocht. Een technische oefening, aangezien veel parameters moeilijk te voorspellen zijn. Desalniettemin heeft het planbureau een aantal voorlopige conclusies getrokken.
Verwacht wordt dat autonome auto’s de doorstroming van het verkeer zullen verbeteren dankzij een kortere reactietijd in vergelijking met mensen, kortere tussenpozen tussen voertuigen, minder ongevallen, een betere verdeling van het verkeer op het netwerk, een betere synchronisatie met verkeerslichten en een grotere stabiliteit van de verkeersstromen. Deze vloeiendheid zal de aantrekkelijkheid van de auto en dus de vraag naar autovervoer doen toenemen. Op nationale schaal spreekt men over een toename van ongeveer 1%.
Bovendien zullen autonome auto’s de “kosten van de tijd” die op de weg wordt doorgebracht, doen dalen: het zal immers minder nodig zijn om op het verkeer te letten en de autorit zal minder als “tijdverlies” worden beschouwd, wat de aantrekkingskracht van de auto nog zal vergroten. Het aantal voertuigen/kilometers zal met 18 tot 23% toenemen in vergelijking met een scenario zonder zelfrijdende auto’s. De snelheid op de drukste wegen zal dus dalen, tot 37% in de zone van en rond Brussel.
Advertentie – lees hieronder verder
Lager verbruik en lagere verzekeringskosten
Hoewel de aanschaf van een autonome auto meer zal kosten, zal het lagere energieverbruik per kilometer die hogere prijs compenseren, evenals de lagere verzekeringskosten. Ook deze effecten zullen de vraag naar autovervoer met ongeveer 2% doen stijgen. De toename van de vraag naar autovervoer zal veel groter zijn dan de afname van de vraag naar andere vervoerswijzen.
Lagere gemiddelde snelheid
Tijdens de spitsuren zal de gemiddelde snelheid op het gewestelijk expresnet rond Brussel met 28% dalen, terwijl in minder drukke gebieden de daling van de snelheid van de auto’s niet meer dan 5% zal bedragen.
“Deze eerste effectanalyse is gebaseerd op enkele vereenvoudigende aannames – maar veel elementen waarmee in de analyse geen rekening is gehouden, leiden tot de conclusie dat de toename van het verkeersvolume zelfs nog groter zou moeten zijn,” concludeert het Planbureau. Autonome auto’s kunnen zo een nieuwe vraag creëren van mensen die nu nog niet met de auto rijden, zoals kinderen of mensen met beperkte mobiliteit.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be