Uit een studie uitgevoerd door Brussel Mobiliteit en Leefmilieu Brussel op vraag van ontslagnemend Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen), blijkt dat de auto’s op de weg in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest steeds groter en zwaarder worden. Tussen 2013 en 2023 is het gewicht van de ingeschreven personenwagens met 10% toegenomen. De studie maakt ook een onderscheid tussen bedrijfswagens en auto’s van particulieren, waarbij de eerste nog zwaarder zijn (gemiddeld 1.711 kg tegenover 1.463 kg). Die bevinding is echter geen verrassing: bedrijfswagens zijn vaker SUV’s en de meeste daarvan zijn nu ook elektrisch.
Dit hogere gewicht gaat ook gepaard met een grotere voetafdruk, zoals eerder al opgemerkt in een ander onderzoek. Sinds 2018 is de gemiddelde auto meer dan 1,8 m breed. Dat veroorzaakt problemen, vooral in parkeergarages, waar de op de grond gemarkeerde parkeerplaatsen vaak te smal blijken.
Bedreiging?
De conclusie van Brussel Mobiliteit en Leefmilieu Brussel luidt als volgt: “Deze trend is bijzonder problematisch, want dit brengt de doelstellingen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest op het vlak van verkeersveiligheid, levenskwaliteit in de stad, sociale gelijkheid en respect voor het milieu in gevaar.”
Advertentie – lees hieronder verder
Studies tonen inderdaad aan dat zware voertuigen meer materiële of fysieke schade veroorzaken bij ongevallen. Maar als ze elektrisch zijn, zien we niet goed in hoe ze de levenskwaliteit of het milieu beïnvloeden, aangezien er geen directe uitstoot is. Natuurlijk betekent meer gewicht meer grondstoffen, maar het is bewezen dat elektrische auto’s over een volledige levenscyclus minder koolstof uitstoten.
Voorgestelde maatregelen
Het onderzoek gaat veel verder dan de bevindingen over het gewicht en de grootte. Het geeft ook enkele pistes om de toename van deze voertuigen te beperken, met name door nieuwe, meer gerichte belastingen. Volgens de auteurs is dit de beste aanpak, want belastingen zouden de grootste impact hebben.
Ter herinnering: er werd eerder al aan gedacht om het gewicht van auto’s te laten meetellen en zwaardere auto’s te ontmoedigen. Dit is het systeem dat Wallonië in 2025 wilde invoeren, maar de hervorming gaat niet door omdat de nieuwe gewestregering besloten heeft deze herziening te annuleren.
De vraag is nu of Brussel een specifieke belasting kan invoeren, bijvoorbeeld door twee bestaande belastingen (de inschrijvingstaks en verkeersbelasting) te verhogen. De studie wijst er ook op dat er in Nederland al een belasting bestaat die zwaardere auto’s bestraft: de betrokken automobilisten moeten 100 euro betalen voor elke 100 kg boven de limiet om te mogen rijden. De impact is aanzienlijk, aangezien de belasting jaarlijks betaald moet worden. In Parijs zijn het dan weer de parkeertarieven die de pan uit rijzen: SUV’s betalen tot drie keer meer, volgens het onderzoek. Wel geldt deze toeslag alleen voor bezoekers, niet voor de Parijzenaars zelf. Niet bepaald eerlijk dus.
De studie van Brussel Mobiliteit en Leefmilieu Brussel doet ook andere voorstellen. Er wordt bijvoorbeeld een speciale zone voorgesteld waar de zwaarste auto’s of auto's boven een bepaald gewicht niet mogen rijden, te vergelijken met de lage-emissiezone (LEZ). Het valt nog te bezien welke wegen de volgende Brusselse regering – die nog gevormd wordt – zal bewandelen. In Brussel blijkt uit opiniepeilingen dat twee derde van de bevolking voorstander is van dit soort beleid, maar op voorwaarde dat mensen de tijd krijgen om zich aan te passen. Eén ding is zeker: in de toekomst zullen er steeds meer zulke initiatieven komen, wat ook duidelijk een probleem vormt voor de transitie. Op een elektrische auto van minder dan een ton kunnen we namelijk nog zeer lang wachten...
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be