Het onderwerp deed enkele maanden geleden stof opwaaien toen delen van de Brusselse tunnels op gebruikers ervan instortten. De reden? Een flagrant gebrek aan onderhoud gedurende meerdere decennia, waardoor de veiligheid van automobilisten direct in gevaar kwam. In deze context moesten de autoriteiten drastische renovatiemaatregelen nemen, maar ook noodmaatregelen, want de tunnels zijn een integraal onderdeel van de mobiliteit en vervoeren dagelijks tienduizenden voertuigen.
Zo is prioriteit gegeven aan verschillende structuren die meer beschadigd zijn dan andere. En terwijl de renovatie van de Troontunnel zijn voltooiing nadert, moeten de komende maanden andere werkzaamheden worden uitgevoerd. Daartoe heeft Brussel Mobiliteit zopas een aanvraag ingediend voor een vergunning voor werkzaamheden aan de Belliard- en de Wettunnel. Ter herinnering: de Wettunnel is de tunnel die leidt naar het hart van de Europese wijk (ingang aan de Tervurenlaan en uitgang aan het Berlaymont). De Belliardtunnel is een nog complexere structuur, aangezien hij verschillende takken heeft. Het is de tunnel waarmee u de Europese wijk kunt verlaten en die voertuigen naar de voet van het Jubelpark en naar de ingang van de E40 brengt, afhankelijk van de tunnel die u neemt.
Een vergunning die ons bang maakt?
Hoewel de vergunningsaanvraag moet worden toegejuicht, omdat ze wijst op de nakende uitvoering van de werkzaamheden, bevat ze enkele passages die niet erg geruststellend zijn en ondertussen wijzen op een risico voor de veiligheid van de gebruikers: “de vele tunnels in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zijn voor het merendeel niet alleen vervallen, maar worden ook gekenmerkt door verschillende technische installaties waarvan de functionele tekortkomingen niet alle garanties bieden die nodig zijn voor een goede veiligheid van de gebruikers“, aldus het document…
Advertentie – lees hieronder verder
Het werk dat nodig is om deze gebouwen op peil te brengen is echter gigantisch. De uit te voeren werkzaamheden betreffen constructies, nooduitgangen, ventilatie, verlichting, geluidsisolatie en afwatering. Het goede nieuws is dat, aangezien het om voorrangswegen gaat, het verkeer in theorie geen hinder mag ondervinden en dat de omvang van de voertuigen niet mag worden beperkt. Dat is iets.
Een metamorfose van… 2,5 jaar!
Hoewel sommigen denken dat de renovatie van de tunnels niet zichtbaar zal zijn omdat het ondergronds gebeurt, moet erop worden gewezen dat de werkzaamheden ook veranderingen buiten de tunnels tot gevolg zullen hebben. De ingangen van de gebouwen krijgen een moderner ontwerp. Het valt nog te bezien hoe de uitgang van de Wettunnel zal aansluiten op de nieuwe fietspaden. Niets is duidelijk in dit stadium.
Er is echter geduld nodig om deze renovaties tot een goed einde te brengen. De werkzaamheden zullen namelijk ten vroegste in 2024 van start gaan, terwijl de oorspronkelijke planning voorziet in een duur van tweeënhalf jaar voor de werkzaamheden. Tijdens deze periode zullen de dienstregelingen variëren en zijn er ook enkele fasen van volledige afsluiting gepland, maar altijd tijdens daluren of -periodes. Het groot geschut wordt dus gemobiliseerd, en dat is nodig als je bedenkt dat er dagelijks 75.000 voertuigen door deze twee tunnels rijden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be