De gestegen energiekosten laten zich ook voelen bij de federale politie. Die moet de kosten voor politiegebouwen en -voertuigen met 15 procent verminderen, zo staat in het zogenaamde Federale Winterplan, dat de krant het Nieuwsblad kon inkijken. Het document bevat een hele reeks opmerkelijke ingrepen die bij het personeel niet in goede aarde vallen.
Trager rijden alstublieft
Brandstof is duur en daarom moeten politievoertuigen hun snelheid minderen. “Er wordt gevraagd om een ecologische rijstijl te handhaven met een snelheid rond de 100 km/u op de snelweg voor ritten waarbij er geen sprake is van operationele dringendheid”, staat in de nota. Niet bepaald bevorderlijk voor de productiviteit.
Elektrische fiets? Niet opladen
Politiemensen die met een elektrische fiets of auto naar het werk komen, worden ook het slachtoffer van de besparingsdrang. “We herinneren eraan dat het momenteel verboden is om persoonlijke elektrische vervoersmiddelen (wagen, fiets of step) op te laden”, klinkt het. Dat zou niet alleen te maken hebben de elektriciteitskosten maar ook met de veiligheid: “Er vonden in België inderdaad al branden plaats, veroorzaakt door het vuur vatten van een lithiumbatterij.”
Advertentie – lees hieronder verder
In de kou
Het document van vijf pagina’s bevat nog meer richtlijnen die de wenkbrauwen doen fronsen. De politiemedewerkers mogen hun bureau niet te vaak verlichten en moeten maximaal profiteren van het daglicht. Vaatwassers worden het liefst niet te veel gebruikt en de trap nemen is beter dan de lift.
De temperatuur in de gebouwen mag ’s nachts nog maar maximaal 14 graden bedragen en tijdens de werkuren 19 graden. De politiemedewerkers zitten dus regelmatig in de kou. “Die oude politiegebouwen krijg je gewoon niet meer warm tijdens de dag. Een voorbeeld? In de alarmcentrale van de federale politie in Antwerpen werken ze met een muts op en een dekentje op de schoot. Ik zwans niet”, aldus Joery Dehaes van de vakbond ACV.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be