Brussel offert rijstrook Wetstraat op voor fietspad

Brussel wil de fietsers meer plaats geven in het centrum … ten koste van de auto. Zo verdwijnt in de Wetstraat één van de twee rijstroken stadinwaarts voor een twee meter breed fietspad. Op termijn komt er zelfs een verhoogd afgescheiden fietspad. Hoezo is de auto niet meer welkom in Brussel?

Gepubliceerd op 27 september 2021
Leestijd : 2 min

Deel

Brussel offert rijstrook Wetstraat op voor fietspad

Vandaag starten de werken in de Wetstraat in Brussel om de markeringen voor dit fietspad aan te brengen. Tot hiertoe   beschikten de autobestuurders over drie rijstroken tussen de Hertogstraat en de Koningsstraat, twee stadinwaarts en één staduitwaarts.

Maar vanaf maandag 27 september wordt dat één rijstrook in elke richting om meer ruimte voor de fietspaden te creëren. De fietsstrook in de Wetstraat wordt daarmee 2 meter breed en in oker geschilderd. Er wordt ook een bufferzone voorzien met een witte, volle geribbelde scheidingslijn, waarop de bestuurders trillingen voelen als ze erover rijden.

Schepen van Mobiliteit Bart Dhondt (Groen) verklaarde aan Bruzz dat “deze aanpassing van de infrastructuur kadert in een breder plan om de stroom aan fietsers comfortabel en veilig naar het centrum te brengen. De Wetstraat vormt een belangrijke toegangspoort tot de Vijfhoek en is één van de drukste fietsassen van Brussel. Meteen worden ook de autorijstroken smaller, zodat het verkeer er in lijn met de algemene zone 30 trager zal rijden.”

Ook verhoogde fietspaden

velo-1

Advertentie – lees hieronder verder

De bedoeling is om uiteindelijk verhoogde fietspaden in de Wetstraat aan te leggen. Daarvoor loopt een vergunningsaanvraag maar de procedure sleept lang aan, zodat de Brusselse overheid heeft beslist om in afwachting markeringen te gebruiken om de situatie op het terrein al iets te verbeteren. Via deze nieuwe veilige route kunnen de fietsers weldra vlot en veilig van de Kleine Ring, via de Wetstraat, de Koloniënstraat en de Wolvengracht naar het stadscentrum rijden.

Hiermee gaat Brussel weer een stap verder in het fietsvriendelijker én auto-onvriendelijker maken van onze hoofdstad. Eerdere maatregelen in dit beleid waren de invoering van de zone 30 en de fietsstraten in onder andere de Louizawijk.

Tal van maatregelen die inderdaad fietsen in het stadscentrum aangenamer en veiliger maken, maar het leven van de automobilist steeds moeilijker maken in Brussel.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Deel

Gocar marketplace
51.758 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.758 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.