Mobiliteit

Brussel wil SUV’s zwaarder belasten

Na de plannen om benzine- en dieselwagens vanaf respectievelijk 2030 en 2035 uit de Belgische hoofdstad te bennen, zet de Brusselse regering de strijd tegen Koning Auto voort, in het bijzonder tegen SUV’s.

Laurent Zilli Laurent Zilli | Gepubliceerd op 19 nov. 2019 | Leestijd: 2 min

Het idee is (nog) niet om SUV’s volledig te verbieden, wel om “afschrikkende maatregelen” te nemen. De Brusselse regering is namelijk van plan om vanaf januari 2020 gebruik te maken van de regionalisering van de fiscaliteit om een specifieke regeling in te voeren. De parameters die bepalend zijn voor de wegenbelasting zouden dus langer het vermogen en/of de cilinderinhoud zijn, maar het emissieniveau en de grootte van het voertuig.

Op dit moment is er nog niets besloten. De Brusselse autoriteiten zijn in beraad. We vragen hen om goed en zorgvuldig na te denken, want als het de bedoeling is om grote, vervuilende voertuigen extra te belasten, hoe zullen ze dan het onderscheid maken tussen een luxueuze SUV en een minibusje, die sommige grote gezinnen simpelweg uit noodzaak kiezen? Wordt ongetwijfeld vervolgd…

Advertentie – lees hieronder verder

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon