De (historische) drie stakingsdagen die door de vakbonden van de NMBS werden afgekondigd, versterken duidelijk het carpoolen. Dit constateert ook het platform Carpool, want de afgelopen dagen zijn de aanvragen echt geëxplodeerd. Deze applicatie werkt zeer eenvoudig: chauffeurs delen hun ritten en bieden passagiers aan om mee te kunnen rijden als het hen uitkomt. De chauffeurs krijgen hiervoor uiteraard een vergoeding.
Toch is dit fenomeen van samen reizen eigenlijk niet nieuw. Na een zeer moeilijke periode met de Covid 19-crisis, herstelt carpoolen zich nu weer. Zeker de afgelopen maanden, onder impuls van de energiecrisis en de hoge brandstofprijzen. Volgens VIAS is het aantal kilometers met carpooling van januari tot augustus 2022 verdubbeld ten opzichte van 2021, terwijl het ook 38% hoger ligt dan in 2019. De trend is dus duidelijk stijgend, ongeacht de gebeurtenissen van de afgelopen maanden. Concreet zou het aandeel afgelegde kilometers met carpooling vandaag 11% bedragen tegen 7% voor de pandemie.
Stormloop op applicaties
In een interview met L’Avenir geeft het platform Carpool aan dat de community alleen al in 2022 met 10.000 nieuwe leden is gegroeid, wat het aantal gebruikers op ongeveer 85.000 brengt. Daarnaast zou het aantal trips verdubbeld zijn ten opzichte van 2021. Bovendien zijn het niet alleen particulieren die geïnteresseerd zijn in carpoolen. Ook steeds meer collega’s delen samen ritten, wat gefaciliteerd wordt door nieuwe applicaties zoals Commuty, maar die uiteraard door de werkgevers moeten worden opgezet. Daarom ontwikkelt Carpool nu ook een dienst die gericht is op collega’s en bedrijven.
Advertentie – lees hieronder verder
Zelfs al lijkt de winst beperkt, toch hebben de bedrijven er belang bij om dit soort voorstellen te implementeren, simpelweg omdat het hen in staat stelt om hiermee aan hun ecologische voetafdruk te werken, maar ook om een zekere flexibiliteit te tonen tegenover werknemers en nieuwe kandidaten die steeds meer aandacht hebben voor deze aspecten van zachte mobiliteit en alternatieven. Opgelet, want bedrijven die geïnteresseerd zijn in deze regelingen moeten ook een rapportagesysteem opzetten (om de koolstofvoetafdruk te beoordelen) en eveneens de terugreis van de betrokken werknemers garanderen.
De overheid moedigt ook carpoolen aan, al is dat misschien niet erg zichtbaar. Inderdaad, zo is de aanleg van verscheidene carpool parkings gepland. In Wallonië bijvoorbeeld moeten er tegen 2025 750 plaatsen bijkomen, naast de 3.700 die er nu al zijn. Het blijft echter jammer dat andere initiatieven worden geblokkeerd, zoals de mogelijkheid om gebruik te maken van filestroken op snelwegen. In dit opzicht is Vlaanderen nog steeds gekant tegen deze mogelijkheid voor motorfietsen, terwijl Luxemburg de voorkeur zou willen geven aan een rijstrook aan de linkerkant (zoals in de Verenigde Staten), maar België dan weer de rechterkant verkiest…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be