Het gaat om een proefproject dat 13 maanden in beslag zal nemen. Dat voor Brussel centrum werd gekozen, is niet zo verwonderlijk aangezien de Europese thuisbasis van Toyota in Zaventem ligt, op een steenworp ervandaan.
De wagen in kwestie is een Lexus LS voorzien van onder andere een lidar-radar, een zeer nauwkeurig localisatiesysteem en tal van camera’s en sensoren. Het stuur en de pedalen zijn trouwens nog steeds aanwezig zodat de bestuurder de controle kan overnemen indien nodig. Er zal dus altijd iemand achter het stuur zitten van dit rijdende labo.
Gerald Killmann, Vice President Research & Development van TME, gaf deze commentaar: “Het hoofddoel van dit proefproject is het bestuderen van het complexe en onvoorspelbare menselijk gedrag en de impact daarvan op de eisen die aan geautomatiseerde rijsystemen worden gesteld.” Christophe Vanoerbeek van Brussel Mobiliteit zei dan weer dit: “Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, en Brussel Mobiliteit in het bijzonder, volgt de nieuwste technologische ontwikkelingen met betrekking tot geautomatiseerde voertuigen op de voet. We zijn ons bewust van de mogelijkheden van de technologie als oplossing voor stedelijke mobiliteit, maar beseffen ook dat veiligheid altijd vooropstaat.”
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be