Op 14 juli 2022 trad artikel 34 bis van de Conventie van Genève in werking, dat zelfrijdende voertuigen toelaat in het verkeer in Europa. Dit artikel maakt het (eindelijk) mogelijk om het onderzoek en de ontwikkeling rond zelfrijdende auto’s te versnellen. Ook hun dagelijks gebruik wordt mogelijk dankzij technologieën die wel al beschikbaar waren, maar nog niet toegelaten.
Alle lidstaten moeten dit artikel nu wel nog omzetten in eigen wetgeving zodat deze beslissing effectief van kracht wordt. Het lijkt misschien onbelangrijk, maar de inwerkingtreding van dit artikel is een grote stap voorwaarts. Hierdoor kunnen juridische en verzekeringstechnische verantwoordelijkheden bij een ongeval gedefinieerd worden.
Zonder handen
Tot nu toe moest je altijd je handen aan het stuur houden wanneer je een technologie voor autonoom rijden gebruikte. Bij autonoom rijden op niveau 3 kan de bestuurder het stuur loslaten, maar mocht hij dat tot dusver niet doen. Dankzij artikel 34 bis – of toch zodra het opgenomen is in de nationale wetgevingen – wordt het wel toegelaten.
Advertentie – lees hieronder verder
Allemaal goed en wel, maar dat betekent niet dat de bestuurder zomaar andere activiteiten mag uitvoeren. Verre van zelfs. Artikel 34 bis bepaalt duidelijk dat ‘de bestuurder voortdurend de ogen op de weg moet houden’. Bovendien moeten meerdere voorwaarden vervuld zijn om het stuur los te laten: er mogen geen voetgangers of fietsers op de weg zijn, er moet een fysieke scheiding zijn tussen de twee rijrichtingen (een middenberm dus) en de maximumsnelheid is 60 km/u. Dat beperkt de mogelijkheden nog meer.
In België?
België had al enkele maatregelen genomen om autonoom rijden toe te laten, maar de wetgever beperkte dat tot niveau 2. Ons land heeft trouwens geanticipeerd op de verandering – ja, dat gebeurt soms – want sinds 14 juli is niveau 3 al meteen vervat in onze wetgeving. Dat komt merken zoals Tesla, Mercedes of Volkswagen goed van pas, want zij bieden zulke systemen al optioneel aan.
België heeft dit dossier heel pragmatisch aangepakt, want autonome voertuigen mogen al gebruikt worden sinds 2018 als het gaat om testen van constructeurs. Gelukkig, want België telt enkele zeer mooie ontwikkelingscentra (denk maar aan Toyota en Ford). Handen op elkaar en applaus!
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be