Mobiliteit

Files oplossen met verplaatsingsdata?

Nu steeds meer mensen weer naar hun werk rijden en de economische activiteit opnieuw toeneemt, zwellen ook de files op onze wegen sterk aan. Om die verkeersdrukte beter onder controle te krijgen, kan de overheid gebruik maken van de verplaatsingsdata van de automobilisten. Is dit een voorbeeld van efficiënt verkeersbeleid of een flagrante inbreuk op de privacy?

Alain De Jong Alain De Jong | Gepubliceerd op 23 okt. 2021 | Leestijd: 3 min

Samen met de bestuurders raken ook onze auto’s steeds meer geconnecteerd via allerlei besturingssystemen. Denk maar aan de navigatie, de telecommunicatie of een verbinding met de constructeur die over-the-air updates kan uitvoeren zonder dat je er zelf iets van merkt. Eigenlijk is een wagen gewoon een grote smartphone op vier wielen geworden, waarbij de zuivere autotechnologie steeds minder belangrijk lijkt te worden.

Google Maps

Advertentie – lees hieronder verder

Nu kan die connectiviteit van de moderne auto ook zijn voordelen hebben voor de algemene verkeerssituaties. Door gebruik te maken van de clouddata van de weggebruikers krijgt de overheid in real-time zicht op wie zich waar en op welk moment bevindt op het wegennet. Dat kan bijvoorbeeld via de verplaatsingsdata van navigatiediensten zoals Google Maps die de actuele verkeersstromen en dus ook de files en incidenten op de wegen meteen in beeld kunnen brengen. Daardoor kan er sneller gereageerd worden op verkeerscongestie, zodat die sneller opgelost raakt en er dus minder files ontstaan.

Schending privacy?

In Nederland is Rijkswaterstaat (het Nederlandse Agentschap Wegen en Verkeer) al enige tijd bezig met proefprojecten op het gebied van incidentmanagement waarbij gebruik wordt gemaakt van de verplaatsingsdata van de automobilisten. De bedoeling is de incidenten (ongevallen, pannes, …) eerder in beeld te brengen en de hulpdiensten sneller ter plaatse te krijgen, zodat de weg sneller vrijgemaakt is. Dat kan telkens enkele minuten tijdswinst opleveren bij de afhandelingen van een incident, waardoor megafiles misschien kunnen worden voorkomen. De krant De Telegraaf meldde dat Rijkswaterstaat heeft besloten om dit proefproject nu ook landelijk te laten draaien om ook resultaten op grotere schaal te bekomen.

Hierbij is echter niet meteen duidelijk welke concrete technieken en data Rijkswaterstaat gebruikt bij dit incidentmanagement. Wellicht gaat het om de verplaatsingsdata van de automobilisten die via de cloud worden opgevangen. Maar hoe zit het met de toestemming voor het gebruik van deze gegevens? Daar kan inderdaad nog een addertje onder het gras van de privacywetgeving schuilen.

Denk maar aan de SmartMove kilometerheffing in Brussel die volgens de Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA) buitensporig gebruik zou maken van privégegevens, waardoor het hele project weer op losse schroeven zou komen te staan.

Big Brother is watching you, also on the road… 

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon