LEZ Brussel veel te laat aangegeven: “We willen alleen gezondere lucht”

Klachten bij “De Inspecteur” op Radio 2 omtrent de aankondiging van de lage-emissiezone (LEZ) van onze hoofdstad hebben Brussels minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid Elke Van den Brandt (Groen) bereikt. Ze bevestigt zelfs het probleem, al heeft de oorzaak volgens haar in de eerste plaats met onze complexe staatsstructuur te maken. Voor alle duidelijkheid: we hebben het over de plaatsing van enkele verkeersborden…

LEZ Brussel veel te laat aangegeven: “We willen alleen gezondere lucht”

Nadat Tim B. uit Ottenburg op de E40 werd “betrapt” in een oude dieselwagen die niet aan de Brusselse LEZ-normen voldoet (Euro 2), kreeg hij een gepeperde boete van 350 euro in de bus. De vaststelling gebeurde op de gewestgrens ter hoogte van Evere, nog op de autosnelweg dus, waar de mogelijkheid om op tijd rechtsomkeer te maken niet bestaat. Wie met andere woorden niet weet dat er in Brussel een lage-emissiezone is of waar deze net start, is een vogel voor de kat, met inbegrip natuurlijk van alle buitenlandse reizigers die van niets weten (of geen Waze gebruiken).

De Brusselse regering erkent aldus het probleem en wil “bestuurders tijdig kunnen informeren”, wat vandaag allesbehalve gebeurt. Zeker nu de regels strikter worden  (vanaf januari 2020 moet je dieselauto een Euro 4 of hoger zijn om de stad binnen te mogen), is dit laatste belangrijk. Van den Brandt gaf als antwoord dat wie volgende maand met een Euro 3 wordt geregistreerd, een waarschuwing zal krijgen van de verstrenging. “Veel boetes is niet onze bedoeling, wel schonere lucht”, luidt het.

Bron: VRT NWS / Beeld © Belga

LEZ’s in België: “Gebrek aan harmonie”