Elektrische scooters duiken overal in onze straten op. Dit type zachte mobiliteit heeft snel zijn plaats gevonden, vooral bij een jong publiek dat hierin een snelle, efficiënte en goedkope manier vindt om zich door steden te verplaatsen. Omdat het jongelui zijn, delen ze ook vaak dit vervoermiddel, zodat we regelmatig e-steps tegenkomen met 2 of zelfs 3 personen erop. Maar mag dit wel?
In feite is het antwoord vrij eenvoudig: met 2 of 3 op dezelfde step rijden is niet verboden. En dus mag het impliciet wel. De Wegcode voorziet namelijk geen wetgeving op dit vlak. Dit rechtsvacuüm klinkt dus als een toelating, maar dit zal waarschijnlijk niet lang meer duren, want achter de schermen worden verschillende maatregelen voorbereid.
Geen stoel
De Wegcode voorziet geen dergelijk gebruik. In paragraaf 44.4 staat dat fietsen, bromfietsen en motorfietsen slechts één persoon per gemonteerde stoel mogen vervoeren, maar aangezien scooters geen zitplaats hebben, is dit artikel niet van toepassing. Voor fietsen blijft het bijvoorbeeld verboden om iemand mee te nemen op het bagagerek. De enige uitzondering is voor kinderen, maar dan op een specifieke stoel.
Advertentie – lees hieronder verder
De situatie voor scooters is dan ook absurd aangezien je er met 2 of zelfs 3 personen op kunt rijden. Je hoeft geen groot licht te zijn om te zien dat deze situatie bijzonder gevaarlijk is, simpelweg omdat e-steps niet zijn ontworpen voor dit gebruik. In dit geval zou de politie zelfs een proces-verbaal kunnen opstellen voor deze verschillende gebruikers. Maar op basis waarvan? Artikel 8.3 van de Wegencode bepaalt dat alle bestuurders te allen tijde de controle over hun voertuig moeten behouden. De aanwezigheid van meer dan één persoon vermindert echter de wendbaarheid en de veiligheid. Een politiebeambte kan dus oordelen dat het vereiste niveau van controle niet wordt gerespecteerd.
Binnenkort maatregelen
In werkelijkheid zou dit juridisch vacuüm snel moeten zijn opgelost. Want er is een wetsvoorstel ingediend door een N-VA-gedeputeerde, terwijl de minister van Mobiliteit, Georges Gilkinet (Ecolo), een specifieke hervorming van de Wegcode voorbereidt, zodat die is aangepast aan de nieuwe vormen van zachte mobiliteit.
VIAS ijvert uiteraard voor een verbod op het gebruik van één elektrische scooter voor twee of meer personen, terwijl de verkeersveiligheidsorganisatie ook wil dat de minimumleeftijd voor het gebruik ervan wordt vastgesteld op 16 jaar.
Voor de operators geldt dezelfde boodschap voor het aantal passagiers. Omdat een dubbel of driedubbel gebruik hun marges beperkt, terwijl dit ook voor extra schade zorgt, want zo zijn de scooters onderhevig aan belastingen waarvoor ze niet zijn ontworpen. Wordt vervolgd.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be