Coyote heeft een ware schat aan informatie over het verkeer en het autogedrag, omdat deze kleine toestellen met verkeersbegeleiding (of smartphone-applicaties) het mogelijk maken om informatie te rapporteren (altijd anoniem) die allerlei analyses mogelijk maakt, inclusief die met betrekking tot de verkeersdrukte.
Ter gelegenheid van het begin van dit schooljaar in september 2022 vergeleek Coyote de verzamelde gegevens met die van 2019 om te zien of het verkeer was teruggekeerd naar het niveau van vóór de pandemie, omdat alles erop wijst dat we onze pre-covid-gewoonten weer hebben aangenomen. Het was echter een verrassing op 1 september, want volgens Coyote steeg het verkeer met 1% ten opzichte van 2019, terwijl de afgelegde afstanden met… 33% toenamen! Dit vermoeden van een sterk stijgende curve bleek echter toch niet te kloppen.
Een daling in de realiteit
Vanaf 2 september lieten de gegevens namelijk geheel andere resultaten zien. In een interview met Sud Presse zei Vincent Herbert, de directeur van Coyote, dat het verkeer in België zelfs met 18% was gedaald in vergelijking met 2019, met verschillen afhankelijk van de regio: -28% in Brussel, -23% in Vlaanderen en -13% in Wallonië.
Advertentie – lees hieronder verder
Bovendien blijkt ook uit de uitgevoerde analyses dat de gemiddelde verplaatsing voor het hele land met 10% was afgenomen, een informatie die als betrouwbaar kan worden beschouwd omdat het aantal Coyote-gebruikers de afgelopen drie jaar niet is afgenomen (meer dan 1 miljoen gebruikers).
Volgens analisten kan deze daling worden verklaard door drie factoren: stijgende brandstofprijzen, de introductie van structureel telewerken en de wens om de uitgaven te verminderen in een context van hyperinflatie.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be