Minister Gilkinet (Ecolo) lanceert ‘middenrijbaan’

Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) wil een nieuwe inrichting van de openbare weg invoeren die voor meer veiligheid van de fietsers moet zorgen. Maar nu al wordt de vraag gesteld op deze ‘middenrijbaan’ wel een goed idee is.

Gepubliceerd op 21 september 2022
Leestijd : 2 min

Partagez

Deze ‘middenrijbaan’ komt er sowieso als het aan Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) ligt, want deze aanpassing van het verkeersreglement verscheen reeds in het Staatsblad en gaat in vanaf 1 oktober 2022.

Concreet betekent zo’n ‘middenrijbaan’ dat er op middelste rijbaan één rijstrook voor motorvoertuigen wordt gereserveerd, met aan weerszijden een ‘veilige ruimte’ voor fietsers. Dit nieuwe concept kan worden ingevoerd wanneer een rijbaan niet breed genoeg is voor een fietspad in elke richting en wanneer het natuurlijk kan volgens de weginrichting.

Hierbij moeten automobilisten met gepaste snelheid op het middelste gedeelte van de weg rijden. Ze kunnen nog steeds inhalen of passeren op de zijstrook, maar zonder voetgangers en fietsers in gevaar te brengen.

Verwarring alom

Advertentie – lees hieronder verder

Het eerste doel is meer veiligheid in het verkeer te verzekeren voor de zwakke weggebruikers, en vooral de fietsers. Maar of deze maatregel van Gilkinet voor de grote doorbraak zal zorgen is meteen de vraag die veel waarnemers zich al stellen. Het is immers weer een ander concept met weer andere regels in een steeds groeiende wirwar van maatregelen die het algemene verkeer veiliger zouden moeten maken.

Zo mag bijvoorbeeld een automobilist in een ‘fietsstraat’ een fietser absoluut niet voorbijsteken en mag er niet sneller dan 30 km/u gereden worden. Maar op een ‘middenrijbaan’ mag je als automobilist dan weer wel een fietser inhalen en dit tegen een ‘gepaste snelheid’. Je ziet de verwarring al optreden, die toch helemaal niet wenselijk is om iedereen deze nieuwe regels te doen naleven om een veiligere verkeerssituatie te bekomen.

Meer afgescheiden fietspaden

Voor de fietsers blijven afgescheiden fietspaden eigenlijk de enige echte goede en veilige oplossing, terwijl alle nieuwe regels en circulatieplannen om te auto uit het stadscentrum te weren toch steeds meer kritiek van de bewoners krijgen die zich gewoon niet meer vlot en snel kunnen verplaatsen. Uiteraard moet er werk gemaakt worden van een veilige situatie voor alle weggebruikers, maar vele van de recente maatregelen leggen enkel de focus op de fietser en maken het gebruik van andere vervoermiddelen bijna onmogelijk. En dat kan toch niet de bedoeling zijn.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Partagez

Gocar logo
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Mobiliteit
Zijn auto’s zonder rijbewijs een publiek gevaar?

Auto’s zonder rijbewijs of brommobielen rijden overal op onze wegen. Ze zijn praktisch voor wie ze gebruikt. Maar ze zijn ook erg gevaarlijk, volgens een onderzoek van VIAS, omdat hun bestuurders zes keer meer kans hebben op ernstig letsel. Moeten ze verboden worden?

Tot 08:00 3 min David Leclercq
Gocar logo
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.