Mobiliteit

Nieuwe regels in de wegcode vanaf oktober 2022

Vanaf 1 oktober 2022 worden aanpassingen aangebracht aan de Belgische wegcode. Tot de nieuwigheden behoren de schrapping van bepaalde verkeersborden, maar ook de komst van nieuwe boetes, zoals voor elektrische wagens. Dat verdient meer uitleg.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 16/09/2022 | Leestijd: 3 min

Op 1 oktober 2022 worden enkele aanpassingen geïntroduceerd in de wegcode. Maar waarom zou je die aanpassen? Bepaalde regels dateren al van tientallen jaren geleden en er moet ook rekening gehouden worden met de natuurlijke evolutie van de technologie of de noden. Volgens Georges Gilkinet (Ecolo), de federale minister van Mobiliteit, is het doel om de samenwerking tussen de verschillende weggebruikers te verbeteren, wat logisch lijkt in die zin dat de gebruikers van de fiets of zachte mobiliteitsmiddelen steeds talrijker worden.

Een voorbeeld van een verandering zijn de schoolomgevingen waar het voor fietsen nu toegelaten wordt om parkeerplaatsen te gebruiken gedurende de hele lesdag, van 7.30 tot 18 uur. Als de avond valt, kunnen de buurtbewoners deze parkeerplaatsen opnieuw gebruiken. Georges Gilkinet wil met deze maatregel, waar de introductie van een nieuw bord bij hoort, meer flexibiliteit bieden in de organisatie van het parkeren. Wie deze nieuwe regels niet respecteert, moet opletten: de boete zal 58 euro bedragen (overtreding van de eerste graad).

Advertentie – lees hieronder verder

Speedpedelec

De snelle fietsen of zogenaamde speedpedelecs (die tot 45 km/u halen) waren al toegelaten op trage wegen of jaagpaden met een verkeersbord met een bromfiets en de letter P. Voortaan worden deze snelle fietsen ook toelaten op gedeelde voetpaden langs rijstroken die beperkt zijn tot 50 km/u en zullen ook het fietspad moeten gebruiken op wegen van meer dan 50 km/u, wat nog niet was toegestaan. Het doel is om de wetgeving voor speedpedelecs en traditionele fietsen te harmoniseren. Dit verklaart waarom speedpedelecs ook het rode licht mogen negeren, zoals fietsers dat nu doen.

Un deux-roues électrique qui peut se déplacer à plus de 25 km/h et de manière autonome est en fait un cyclomoteur électrique auquel s'appliquent des règles différentes.

Daarnaast worden in de wegcode twee nieuwe soorten fietsen erkend. Het gaat om velomobielen (voorzien van een kuip) en ligfietsen. Ze mogen de rijbaan gebruiken op de rijstroken tot 50 km/u, ook als er een fietspad beschikbaar is. De motivatie achter deze verandering is om ze beter zichtbaar te maken voor automobilisten, die ze vaak moeilijk opmerken.

Nog een nieuwigheid: alle fietsen moeten verplicht uitgerust zijn met bijkomende zijdelingse signalisatie in geel of oranje. Nogal tegenstrijdig, want tot nu toe was dit verboden.

En de auto’s?

Les règles changent pour le Code de la route...

Ook bij de auto’s zijn er enkele veranderingen te melden. Er verdwijnt bijvoorbeeld een verkeersbord: het bord dat het gebruik van cruisecontrol verbiedt. Ter herinnering: dit bord werd een vijftiental jaar geleden geïntroduceerd op plaatsen met een verhoogd risico op plotse files (zoals de Brusselse Ring) en was vooral bedoeld voor vrachtwagenbestuurders. Vandaag beslist de overheid dus om dit bord te schrappen, want het is niet meer compatibel met de intelligente snelheidsregelaars die voorliggers detecteren.

Dat is niet alles. Sommige regels gaan over elektrische auto’s, zoals voor bestuurders die parkeerplaatsen om op te laden langer dan nodig bezetten. Voortaan kunnen auto’s die niet verbonden zijn met de laadpaal beboet worden (58 euro).

Tot slot wordt een nieuwe markering geïntroduceerd voor overwegen, die kritieke plaatsen blijven voor ongevallen. Er zal een dambord op de grond worden getekend om ze beter zichtbaar te maken en om de zones die voor de veiligheid niet bezet mogen worden, beter te identificeren.

Welke ambities?

Bij Sud Presse geeft Georges Gilkinet aan zich perfect bewust te zijn van het hoge aantal dodelijke ongevallen vandaag in België. Meerdere Staten-Generaal over verkeersveiligheid vonden plaats en die hebben geleid tot 32 maatregelen om het aantal doden op onze wegen in 2030 met 50 procent te verminderen. Maar dat is volgens de minister niet genoeg en hij vindt het tijd voor krachtige maatregelen om het gedrag te veranderen.

Telephone au volant

Eén van de maatregelen die voorbereid worden, is de halfautomatische detectie van telefoongebruik achter het stuur. Maar dat is geen prioriteit. Volgens de minister van Mobiliteit moeten we vooral de samenwerking tussen de weggebruikers verbeteren. Dat is het doel van de aanpassingen die nu doorgevoerd worden in de wegcode.

De minister wil ook recidivisten aanpakken die vaak de meest ernstige ongevallen veroorzaken. Hiervoor is een aangepaste indeling van de inbreuken nodig en moet gedrag dat onveiligheid veroorzaakt bestreden worden. Georges Gilkinet wil verkeersongevallen vermijden en stelt dat gedragsverandering een progressief systeem van boetes voor overdreven snelheid vereist.

Les Belges continuent de prendre le volant après avoir consommé de l’alcool...

Hetzelfde geldt voor rijden onder invloed. Momenteel is de boetegrens voor rijden onder invloed 0,8 g/l bloed. Dat is volgens de minister veel te hoog in vergelijking met andere Europese landen. Een andere essentiële hefboom voor Gilkinet is opleiding, zowel voor nieuwe bestuurders als diegene die bestraft werden.

Deel dit artikel


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 30.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie